Hej! Ett enkelt sätt är att göra man så här: Tack Martin för din lösning! :-) Börjar tänka på att det kan vara svårt att t.ex. få tag i kundernas Mac-adresser. Hur ska det gå till rent i praktiken, om man inte själv har tillgång till deras dator och installerar programmet åt dem? Hur licensierar man sin Accessdatabas?
Jag vet inte om jag har lagt inlägget under rätt kategori, men frågan gäller en Access-databas som är uppdelad i frontend och backend.
Min chef gav mig denna uppgift:
"Lista ut hur man ser till att ett program som man bränner på en skiva inte kan installeras två gånger med samma licensnummer – och över huvud taget hur man fixar så att programmet blir licensierat."
Tar tacksamt emot hjälp och idéer kring detta!
CarinaSv: Hur licensierar man sin Accessdatabas?
1. Hitta något som gör installationen unik. Det kan till exempel vara windows licensnyckel, datorns macadress eller något sådant.
2. Kryptera det unika värdet på något sätt, t.ex. SHA, så har du din licensnyckel. Denna licensnyckel skickar du till kunden och sparar i registret, i en fil, i databasen eller något sånt.
3. Lägg till kod i din accessdatabas som vid uppstart utför samma algoritm som ovan och kollar att licensnyckeln stämmer. Annars avslutas programmet.
Självklart kan man komma runt detta om man vill men det kan man med alla system. Beroende på din målgrupp får du krångla till så mycket som behövs.Sv:Hur licensierar man sin Accessdatabas?
Ska fundera vidare kring den.
Sv: Hur licensierar man sin Accessdatabas?
Håller på att Googla runt för att få lite mer "kött på benen" kring licensiering, men har svårt att hitta något intressant. Finns det någon som har länkar till intressanta sidor kring detta?
Undrar även om det finns någon färdig, billig licenslösning, eller någon där man kan få prova 1 licens?
Mycket tacksam för ytterligare tips och vidareutveckling kring det tips jag redan fått!
/Carina