Hej på er! Jag har kommit så långt att jag förstått att man kan göra denna begränsning i rapporten med följande villkor: Ska jag tolka tystnaden som att det här alltså är en omöjlighet? Det tror jag inte, däremot kan det vara så att de som kan access kanske inte läst inlägget Hej Jonas Tjena Jörgen! Hej Jonas Tackar Jörgen!Göra rapport med urval från tabell
Jag använder Access 2007 och vill gärna ha hjälp med följande.
Jag registrerar "pass" i en tabell där även datumet registreras. Jag vill kunna göra rapport där jag anger mellan vilka datum rapporten ska visa. Hur gör man detta? Jag är rätt så novis så gärna en grundlig beskrivning. Jag har en rapport som fungerar men som visar samtliga poster i tabellen.
Stort tack på förhand! Jag måste verkligen få detta att fungera nu...
//JonasSv: Göra rapport med urval från tabell
MELLAN #2010-01-01# OCH #2010-02-01#
Men hur får jag med mig ett värde som jag har valt i ett formulär? Jag vill exempelvis skriva så här:
MELLAN 'fromDate' OCH 'toDate'
där dessa är från textrutor som heter likadant i formuläret. Vad göra?Sv:Göra rapport med urval från tabell
Sv: Göra rapport med urval från tabell
Sv:Göra rapport med urval från tabell
Om du skriver detta i en fråga så borde det funka för dig.
MELLAN [forms]![formulärets namn]![textrutans namn] OCH [forms]![formulärets namn]![textrutans namn]
Du ska börja sökvägen till ditt formulär med [forms] sedan namnet på ditt formulär, men du ska sätta ett ! mellan dina klammer.
Hoppas att du är med...
Mvh
JörgenSv: Göra rapport med urval från tabell
Stort tack för att du försöker hjälpa! Jag är lite osäker på hur jag ska tillämpa raden ovan. Som det är nu så gör jag begränsningen i själva rapporten med ett villkor. Provade skriva in din version där men det fungerade inte. Skrev så här:
MELLAN [forms]![dateSelect]![fromDate] OCH [forms]![dateSelect]![toDate]
Du skriver dock att jag ska göra detta i en "fråga" men jag vet inte hur i så fall.
Just nu har jag alltså ett formulär som heter "dateSelect" där jag fyller i två datum, "fromDate" och "toDate". Sedan klickar jag på en knapp som öppnar rapporten "resultat1". I denna rapport ser SQL-satsen ut så här (jo, jag vet att det är en jäkla massa onödig info nu):
SELECT resultat.ledare AS resultat_ledare, resultat.aktivitet, resultat.Datum, [Korsfråga resultat].ledare AS [Korsfråga resultat_ledare], [Korsfråga resultat].Cross, [Korsfråga resultat].Externt, [Korsfråga resultat].Gym, [Korsfråga resultat].Jympa, [Korsfråga resultat].Kombi, [Korsfråga resultat].[Luf-jympa], [Korsfråga resultat].[Luf-kombi], [Korsfråga resultat].[Luf-spin], [Korsfråga resultat].Skivstång, [Korsfråga resultat].Spin, [Korsfråga resultat].Stavgång, [Korsfråga resultat].Uppvärmning, [Korsfråga resultat].[Värd-cross], [Korsfråga resultat].[Värd-station], [Korsfråga resultat].[Värd-stav]
FROM (ledare INNER JOIN [Korsfråga resultat] ON ledare.ledare = [Korsfråga resultat].ledare) INNER JOIN resultat ON ledare.ledare = resultat.ledare
WHERE (((resultat.Datum) Between [forms]![dateSelect]![fromDate] And [forms]![dateSelect]![toDate]));Sv:Göra rapport med urval från tabell
Ursäkta sent svar!
Jag gjorde följande:
Skapade en tabell:
tbl_resultat (med 3st fält)
"ledare" som text
"aktivitet" som text
"Datum" som Datum/tid (väljer formatet "Kort datum")
Skapade en fråga:
frg_dateSelect som har följande SQL-Sats:
SELECT tbl_resultat.ledare, tbl_resultat.aktivitet, tbl_resultat.Datum
FROM tbl_resultat
WHERE (((tbl_resultat.Datum) Between [forms]![frm_dateSelect]![fromDate] And [forms]![frm_dateSelect]![toDate]));
Skapade en rapport:
rpt_Resultat som har Datakälla: frg_dateSelect
I rapporten finns det de 3st textrutor som finns i frågan
Skapade ett formulär:
frm_dateSelect (med 2st textrutor och en knapp)
textruta "fromDate" och textruta "toDate" (Väljer formatet Kort datum)
Knappen öppnar rapporten rpt_Resultat1
Fyll i datumen i textrutorna enligt formatet: 2010-10-05 och klicka på knappen så öppnas rapporten med de poster som finns inom datumspannet.
Jag testade själv att göra en ny databas enl ovan och fick det att funka, jag kör Access 2003 men det borde inte skilja sig på 2007.
Du började med att ställa frågan:
Och jag tror du har svaret ovan.
Sedan ser jag att du har en massa korsfrågor inblandade.
Börja att skapa en helt ny databas enl ovan så kanske du kommer vidare med dina korsfrågor.
Mvh
JörgenSv: Göra rapport med urval från tabell
Exempel är alltid bra! Jag missade det här med att välja datakälla i rapporten. Nu har jag lärt mig något nytt!
Alla dessa korsfrågor var inaktuella och behövs inte längre så jag gjorde en helt ny rapport. Fungerar nu klockrent tack vare dig!
Mvh, Jonas