Hej Ok Vi tar det steg för steg som jag ser det så får Vi se om du orkar lämna "FeedBack" Hej mmm... Då tror jag mig förstå hela problemet. PDF-printern är köpt så det kommer inte massa reklam, och jag kan ju ställa in i själva rapporten att den ska ha PDF-Skrivaren som std. Office 2007 och senare har funktionalitet för att spara direkt i PDF. Det som slog mig är att använda VSTO (Visual Studio Tools for Office). Kanske är lite väll over kill i ditt fall. VSTO bygger på .NET. Det är ett sätt att kommunalisera med alla officeprogrammen. Om nu office 2007 har PDF stöd borde det inte bli några problem i VSTO. Låt VSTO skriva ut access rapporten till PDF sen så låter du VSTO kommunicera med Outlook som skapar ett mail med pdf-filen. Braaaaaaaaaaaa förstod att det finns moderna lösningar. Tyvärr har office pdf-funktionalitet en del brister. Det kan, under speciella omständigheter, bildas artefakter som bara uppstår i pdf-skapningen (inte utskrift och inte annars heller). Tack för alla inlägg. Har iofs aldrig jobbat med VBA men 2003 är ju årsbarn med VB6 så det bör inte vara något problem. Har inte orkat läsa den första delen, men VBA i Access (och alla officeversioner>=2000) är en variant av VB6, och den enda delen av VB6 som fortfarande supportas. Hej Niklas Jag testar att skriva ut en .rtf via PDF-printern från Vb6. Det var lite lurigare än jag trodde. MsgBoxen visar namnet på standardskrivare. Ok då funkar det som jag tänkt. Där skall då komma PDF995 när du kör din app. Nej, Jag vill inte ställa in std-skrivaren i Windows. Ok på det. Det är lurigare än jag trodde att skicka en fil till printern Ja, Denna rapport skall alltid skrivas ut till pdf-skrivaren. Fae..... det här var mycket lurigare än jag tänkte. Kul att få gnugga hjärnan. Hej Testa att gå in i PDF.ini (NotePad) den ligger i mappen PDF995/res Så här ser den ut, jag har bara bytt ut mitt servernamn och anvID. mmm... blir konfunderad på Dokument Name Borde den inte heta Rekvisition.rtf. Om jag förstår det rätt så kör programmet Acrobat Reader som avslutning under Launch. Ahhhhhhhhhh jag tror jag funnit det. Hej Sven Åke Kanon haaaaaaaaa .pdf-Printern öppnade mitt mailprog och bifogade automatiskt mitt Test.pdf. Kanon är ju det riktiga ordet för dig Sven Åke du e en klippa, det blev ju jättebra. Jaaaaaaaaa Skitbra att jag fick ta tag i något. Jag kollade pdf995.ini och fick fram det att programet pdfEdit995 skriver in en 1 på raden Email=0 om man bockar i "Automatically attach PDF to email" och tar man bort bocken så blir det en 0 Jaaaaaaaaa klart om man har gjort en applikation som behöver startvärde.Skicka pdf-fil i access
Finns det någon som kan hjälpa mig med en sak?
Jag har en rapport som jag vill skicka via mail som pdf. Men får inte till det.
Jag vill ha en knapp på ett formulär som användaren klickar på och då skapas ett nytt mail via Outlook och där ska pdf-filen vara bifogad. Jag kan tänka mig att man måste spara pdf-filen först och den kan man ju bara skriva över nästa gång man skapar pdf-filen.
Min pdf-skrivare heter PDF995.
Jag har en funk i min Accessdatabas 2003 för att skapa en rtf-fil och bifoga den i ett mail och det funkar perfekt men får inte till det med pdf?
Mvh
JörgenSv: Skicka pdf-fil i access
Förutsättning du har en skrivare som heter PDF995.
Du har en .rtf fil som du öppnar med WordPad.
Du väljer <Skriv ut> med PDF995 printer.
Efter att utskriften är gjord får du frågan var du skall Spara din skapade .pdf
Jag kör konsekvent med C:Program\PDF995 mappen.
Om du nu går via Access så skall du inte lagra filen där.
Du skall lagra sökvägen. Här "C:Program\PDF995\Min.pdf"
Sen kör du bifoga i ditt mailprog och hämtar sökvägen från din Access databasSv:Skicka pdf-fil i access
Tack för ditt svar.
Som vanligt är man otydlig i förklaringen.
1. Jag har ett formulär i access, där har jag en knapp.
2. Jag har en färdig access-rapport som skrivs ut på en vanlig printer då jag klickar på knappen.
Det som jag är ute efter är VBA-koden för följande:
Detta vill jag ska hända "automatiskt" då jag klickar på knappen istället:
1. Det skall genereras en pdf-fil av den tidigare nämda rapporten.
Som jag ser på det så måste väl pdf-filen sparas, och det kan den ju göra på samma plats hela tiden och nästa gång bara skrivas över.
2. Outlook skall skapa ett nytt mail och bifoga den i mailet, men ej skicka mailet.
Det nya mailet skall då automatiskt innehålla följande:
En bifogad pdf-fil av min rapport.
Adressen dit mailet ska
Ämnet
Tacksam för svar även om du inte ser någon lösning.
Mvh
Du har ytterligare en knapp som fixar PDFvarianten med VBA kod.
Kruxet är hur du tillverkar .pdf filen. Kör du frivarianten av PDF995 så får man stå ut
med en massa marknadsförings shit när den genererar .pdf och när detta är gjort så
måste man göra <Save As> i lämplig mapp.
Man kan ju använda VBA printrutin med kod och hänvisa till PDF-Printern
det skall inte vara något problem.
Jag skall testa ett exempel med VB6 kod och se hur det kan funka att sedan köra Save As från kod.
Logga gärna in någon annan och kom med råd och dåd.
Finns det något annat bra prog som genererar .pdf filer ?
Jag jobbar ett tag med problemet. Hoppas att VBA koden funkar från ett VB6 exempel.Sv:Skicka pdf-fil i access
Det där med "save as" tror jag är problemet, men jag har för mig att man kan i VBA peka på en precis plats och då får man bara en fråga om filen skall skrivas över... men jag får inte till det riktigt.
Jag har i en annan access-databas en macrofunk som gör samma sak. (jag skickar en *.rtf via mail)
MEN det går bara att spara ner som:
*.rtf
*.xls
*.txt
*.html
Mvh
http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/isvvba/thread/bf5dc54a-9c39-42e7-a175-2984825a60be
Om du inte har det, får du använda annan komponent som kan göra detta, osynligt.
Adobe Acrobat kan skapa PDF genom kod.
Om du inte har det så ger en sökning på [vba save pdf] träffar på gratisalternativ.
http://www.excelguru.ca/node/21
Att göra detta via en PDF-printer verkar omständigt och ger ett synligt UI.Sv:Skicka pdf-fil i access
OBS! Jag håller på att lära mig VSTO så jag kanske därför jag rekommenderar det.Sv: Skicka pdf-fil i access
Men ! mycket snack och lite verkstad. Jag kan lösa det i VB6 VBASv:Skicka pdf-fil i access
Har man relativt enkla grejer (bara massa text och lite formatering) ska det nog inte vara några problem dock.
"Allt" man kan göra i Office (med ett antal undantag, pdf-sparning är inte ett) kan man också göra i vba. I vsto kan man göra lite mer (trådning och sånt blir betydligt enklare), men framförallt är det ett bättre språk.Sv: Skicka pdf-fil i access
Jag ska titta på de olika lösningarna, men problemet är att jag troligen inte kan byta pdf-printer då det är styrt från IT-Avd.
Det bästa hade ju varit om man hade klarat det direkt i VBA som finns med i Access 2003, för det är den versionen vi har för närvarande.
Sven-Åke menar du den VBA som finns i Access 2003 när du skriver VB6 VBA?
Mvh
JörgenSv:Skicka pdf-fil i access
Någon som vet något annat ?Sv: Skicka pdf-fil i access
Tveksamt dock om du kan använda pdf-skaparen, är det vanlig utskrift så bör det gå även om det är jävligt meckigt att byta standardskrivare.Sv:Skicka pdf-fil i access
Jo, tveksamt är det fortfarande om jag kan använda pdf-skivaren till att skapa en pdf-fil automatiskt via VBA som är baserad på en rapport i access och bifoga den i ett mail.
Men problemet borde inte vara att sätta pdf-printern som std. för att det går ju alldeles utmärkt att göra direkt i rapporten som finns i access.
Mvh
Jag kör gratisvarianten ,men funkar den där så skall det väl vara Ok
Återkommer på denna kanal.Sv:Skicka pdf-fil i access
Innan jag går vidare skulle jag vilja att du testar denna enkla kod-snutt i VBA
<code>
MsgBox Printer.DeviceName
</code>
Vad händer ?Sv: Skicka pdf-fil i access
Jag har en HP 1022 som std-skrivare.Sv:Skicka pdf-fil i access
Jag är nu på väg att fixa en lösning. Förutsätter att du kan sätta PDF995 som standard.Sv: Skicka pdf-fil i access
Men jag kan ju ställa in det i rapporten i access just på denna rapport. Så när rapporten öppnas eller skrivs ut så är ju pdf-skrivaren std på denna rapport.
Hoppas att du förstår hur jag menar annars hör du bara av dig.
/JörgenSv:Skicka pdf-fil i access
Tänkte gå direkt på Spoolsv.exe men får inte till det.
Är nu inne på att gå via CommonDialog .
Kan man köra CommonDialog direkt från VBA ? Någon ?
Är det så att du nu alltid vill ha det som .pdf som bifogas din rapport.
Kan du tänka dig en lösning där du startar ett litet hjälpprogram med din VBA-kod.
Hjälpprogrammet skriver till PDF995 printern och skapar din rapport.pdf i mapp som du bestämmer.
Efter detta så hämtas skapade .pdf som bifoga efter den rutin du nu redan har dvs samma som .rtf köret.Sv: Skicka pdf-fil i access
Ett hjälpprogram, ja det är ju svårt att svara på. men det borde väl kanske gå.
/JörgenSv:Skicka pdf-fil i access
Jag ger mig i princip aldrig. Kan man verkligen inte köra princip PrintFile från VB6 VBA kod ?
Jag har en lösning som funkar så här.
När du trycker på din <Button> i VBA så kommer det upp en RichTextBox med din valda .rtf fil.
Här väljer du <Skriv ut> (PDF995 printern) och det alstras en .pdf i tex PDF995 mappen.
Sen kör du ditt Bifoga enl den rutin du nu har.
Det finns ytterligare en lösning med ShellExecute men då måste input vara en fil av typ .doc
PS.
Egentligen kan du kalla på WordPad enl samma princip om det skulle passa.
RichTextBox är i princip samma som WordPad
DSSv: Skicka pdf-fil i access
Det är ju bra att gnugga knölen lite ;)
Bara som info till dig:
Som jag sa till dig tidigare så går det alldeles utmärkt att skriva ur en rapport direkt till PDF-skrivaren, det gör jag redan idag.
Men problemet är att då kommer ruta "spara som" upp och sedan måste man klicka sig fram till den mapp man vill spara den temporära filen.
Efter detta måste man öpnna ett nytt mail och leta upp den nyss skapta filen och bifoga den.
Jobbigt värre ;)
Det är denna hantering som borde gå att få automatiskt, det är ju konstigt då jag har exakt denna funk men då med en *.rtf-fil.
Jag klickar på min knapp och får då en fråga om jag vill skriva över min rtf-fil, svarar jag ja då så kommer det upp ett nytt mail med den nyss skapade fil. Detta baseras på min rapport.
.... går inte med en pdf-fil.
Mvh
JörgenSv:Skicka pdf-fil i access
[Parameters]
Install=1
Quiet=0
Use GPL Ghostcript=1
Document Name=Test.doc
User File=C:\Program\pdf995\Test.pdf
Initial Dir=C:\Program\pdf995
Launch=C:\Program\pdf995\Test.pdf
Så här ser det ut hos mig. Kolla att ändra där som du vill ha det.Sv: Skicka pdf-fil i access
Alltså heter min rapport i Access Rekvisition.
[Parameters]
Quiet=0
Default A4=1
Use GPL Ghostcript=1
Use GPL Ghostscript=1
Use AFPL Ghostscript=1
Initial Dir=MYDOCUMENTS
Resolution=Medium
Document Name=Rekvisition
User File=\\MinServer\UserHome$\MittAnvID\Desktop\Rek 1731.pdf
Launch=\\MinServer\UserHome$\MittAnvID\Desktop\Rek 1731.pdf
[OmniFormat]
Accept EULA=1
Menar du att man inte kan ändra sökvägen om du fixar till en lösning? för då måste jag nog fundera ut en sökväg där alla kommer åt.Sv:Skicka pdf-fil i access
Under Launch skall väl stå sökväg till det prog som skall sköta resten av processen bifoga.
Jaaaaaaaaa jag spånar men känner på mig att lösningen ligger i denna .ini-filSv: Skicka pdf-fil i access
Där bör stå något annat som pekar på ditt Outlook Bifoga.
Du lär ju inte komma undan med manövern <Spara som> från PrinternSv:Skicka pdf-fil i access
Om du kör PFDEdit programmet så finns där ett val
Bocka för <b> Automatically attach PDF to email</b>
Där kan du bestämma det mesta du vill tex behöver du inte köra Save As
det kan du configa default PDF995Edit är ett måste för dig.Sv: Skicka pdf-fil i access
Jag är bortrest någon dag, men jag kollar på onsdag (tror jag)
Jag återkommer...
Mvh
Sv:Skicka pdf-fil i access
Men visst är det konstigt att det ska vara besvärligt att få till det via VBA. Men detta sättet är ju helt OK.
Tack för din fina feedback
Mvh
Jörgen ErlandssonSv: Skicka pdf-fil i access
Jag funkar fortfarande. Dom som krånglar till det så "Elva djävligt"
Så djä... glad att se hur en vanlig bifogad .ini i samma mapp som.exe funkar.
Proffsen tycker att man skall skriva i regietry. "BullShitt"
INI filer är guld.
Programarkivet:En kurs i IniFil hantering .ini
Undrar om det räckt att du hade haft denna rad i din .ini
Email=1Sv:Skicka pdf-fil i access
Jag testade att göra detta manuellt i pdf995.ini och det funkar lika som om man använder programmet pdfEdit995.
Mvh
Så bifoga en .ini som ställer in olika variabler och låt användaren få insyn.
Det skall mycket till innan jag går in i folks regestry. GÖR INTE DET !