Jag har en Access-databas som idag har börjar bete sig konstigt - vad jag än gör så kraschar den bara och startar om Access. Efter en stunds letande på Google hittade jag till slut sidan http://bytes.com/topic/access/answers/210524-file-not-found-error-when-importing-forms-another-database, och följde jag stegen i den fick jag till slut databasen att fungera. Garvar lite.Databas kraschar vad jag än gör - Det går inte att hitta filen
Igår höll jag på att lägga in ny funktionalitet i databasen, och då fungerade den. Idag skulle jag fortsätta, men när jag försökte öppna Visual Basic via menyn Databasverktyg kraschade databasen. Jag försökte då öppna Visual Basic via en händelse på någon av kontrollerna i gränssnittet, men fick samma fel. Försöker jag ta bort en kontroll, eller lägga till en ny kontroll kraschar databasen.
Jag har kört Komprimera och reparera databas, men det gör ingen skillnad. Jag har försökt exportera formulär till en annan databas, och importera från en annan databas. Men Access kraschar när jag försöker göra exporten/importen.
Jag har varit med förut om att VBA har fått Access att krascha efter att man har gjort ändringar - men då har man fortfarande kunnat komma in i VBA, gjort en ändring, sparat om och sedan har det fungerat igen.
Andra Access-databaser fungerar. Jag har Windows 7 och Access 2010 med alla uppdateringar som finns installerade. På en dator med Windows XP och Access 2010 lyckas jag komma in i VBA, men får där felmeddelandet "Det går inte att hitta filen" när jag försöker öppna någon av modulerna. I övrigt kraschar databasen där likadant så fort jag försöker göra något.
Någon som har någon idé om vad jag kan göra?Sv: Databas kraschar vad jag än gör - Det går inte att hitta filen
Sv:Databas kraschar vad jag än gör - Det går inte att hitta filen
Kör min gamla Accessdatabas 97 och VB6. Har blivit 20 Mb genom åren.
Det bästa MS har producerat.
Funkar klockrent. 2 - 3 sek Accesstider.
Fö så vet jag att här går optimalgränsen.
Budskapet är för fae.... nyare är inte alltid bättre !!!