Tjena ! Vet inte om jag missförstår Dig, men gör ett försök;Beräkna flera beräknade fält
Har en tabell kallad "A", i denna tabell finns fält kallade "Materialkostnad_A", "Materialkostnad_B" samt "Materialkostnad_C". För enkelhetens skull säger vi att dessa fält har ett värde av 100.
Har skapat ett fält med en beräkning som ser ut som följer: [Materialkostnad_A] + [Materialkostnad_B] + Materialkostnad_C]. Värdet som genereras är 300. ALLT VÄL SÅ LÅNGT.
Har i samma tabell fält för arbetstid. Dessa kan vi kalla för "Arbetstid_A", "Arbetstid_B" samt "Arbetstid_C".
Vi sätter siffran 1 i vardera fält.
Har skapat ett beräkningsfält för vardera, dessa har olika värde beroende på typ av arbetstid.
Kalkylerna har jag gjort som följer: [Arbetstid_A] * 450 osv
Till detta skulle jag vilja ha en rapport för att kunna göra ett fakturaunderlag.
Jag vill i detta kunna göra en totalberäkning av mina fält för materialkostnad samt ett för arbetstiden.
Kan man göra en beräkning på beräknade fält ?
Har googlat ett antal timmar nu...Sv: Beräkna flera beräknade fält
Antar att Du har ett order_id eller något i dina tabeller (eller project_id etc) som sammanbinder de relevanta posterna.
Kan Du inte använda ett vanligt "GROUP BY" där Du klumpar ihop de "beräkningsfält" för material & arbetskostnad?
:)
(Hmm.. missförstod nog något, va?)
/Per