Hej alla glada Hej, frågan är nog tyvärr lite för luddig. Har du någon kod du kan presentera för oss när du visar registreringen. Förmodligen behöver du hämta sist registrerade datum från databasen och visa det i datumfältet om jag förstod rätt. Är det syftet? Hej Pelle En lösning som skulle kunna passa situationen är ett extra textfält som får värdet av datumfältet med sig in i nästa post. Hej! Tusen tack för hjälpen Staffan, det funkar perfekt, precis som jag hade tänkt migNybörjare
Har gjort lite enklare saker i Access
Nu är det så att jag har gjort en databas där vi skall registrera våra produktionsstopp
I ett formulär fyller man i datum, linje, orsakskod och tid och det funkar bra.
Nu är det så att den som registrerar produktionsstoppen vill att datumfältet skall behålla sist inslagna datum och givetvis kunna registrera ett nytt datum.
Hur löser man det på ett enkelt sätt
PiddeSv: Nybörjare
Sv:Nybörjare
Som jag skrev innan är jag en glad nybörjare i Access. Skriva kod kan jag inte men det hade varit kul att kunna.
Du har uppfattat frågan rätt
Jag har gjort ett inmatningsformulär där man skall registrera datum, linje, orsakskod och tid
Personen som registrerar produktionsstoppen har ett antal poster på samma datum. det hade varit smart om den behöll föregående datum i datumfältet vid nästa post. Självklart skall man kunna skriva en annan datum.
Hoppas att det ger en bättre förklaring
PiddeSv: Nybörjare
Ett s.k. obundet fält som inte är bundet till databasen utan bara innehåller text. Nu är detta med reservation för att det var ett tag sedan jag gjorde något hands-on i Access men prinicpen är att med lämplig händelse sätta sätta textfältet till nuvarande posts datumvärde och vid ny post med lämplig händelse sätta datumfältet till värdet av den obundna textboxen.
Vilken version arbetar du med?Sv: Nybörjare
Du kan använda DMAX-funktionen i rutan för standardvärde för fältet när en ny post skapas. Då hämtas det högsta värdet från tabellen för datumkolumnen.
=DMax("datumkolumn ","[Tabellnamn]")Sv:Nybörjare
Pidde