Jag har lite problem med att få till en funktion så att en fråga hämta villkor från en listruta i ett öppet formulär, har använt kombinationsrutor tidigare men aldrig listrutor och googlat och letat men går bet. Prova använda engelska Forms istället för Formulär och ta inte med Column(0) för den behövs inte om man vill ha tag i första kolumnen värde. Japp, jag har lärt mig att "Formulär" inte är så bra utan "Forms" :) Värde från listruta som vilkor i fråga, Access 2010.
Jag har ett formulär (”Maskinregister form”) med en listruta (”Listruta178”) när jag kör en fråga så har jag ett villkor i en av kolumnerna som ser ut som följande…
Formulär![Maskinregister form]![Listruta178].column(0)
När jag kör frågan får jag detta felmeddelande ”Odefinierad funktion ’Formulär![Maskinregister form]![Listruta178].column’ i uttryck.”
Som jag sa har jag aldrig använt värden från listrutor som villkor i frågor men nu behövde jag det och efter att kommit på mitt i natten att man nog måste ange vilken kolumn som man avser i listrutan så trodde jag att jag var på rätt väg och efter lite googlande hittade jag (”som jag trodde och mycket riktigt”) ”column(0) ” och att 0:an refererar till första kolumnen i rutan, så får jag detta, någon som kan komma med någon form av hint vad det är som felar eller att jag kanske är helt fel ute?
Mvh
DanielSv: Värde från listruta som vilkor i fråga, Access 2010.
[Forms]![Maskinregister form]![Listruta178]Sv:Värde från listruta som vilkor i fråga, Access 2010.
Beträffande listrutan i exemplet ovan så har jag nog förtänkt den funktionen för den finns inte kvar i formuläret... :)