Hej Det var länge sedan jag programmerade för streckkodsläsare och då var det bara UPC-E och EAN.koppla streckkoder till produkter
Skulle vilja ha lite hjälp med att programmera streckkoder. Bakgrunden är att jag jobbar inom räddningstjänsten och ska inventera alla våra luftflaskor. Samtliga flaskor har en sk Micro QR-kod, låt säga att koden är w2345t-r4, men den säger mig inte så mycket, utan jag skulle vilja ge den namnet flaska nr 1, nästa flaska nr 2 osv. Skulle också vara bra om man fick med när flaskan ska iväg på nästa kontroll. Jag har en streckkodläsare till min hjälp men hur gör jag med programmeringen?
tack på förhandSv: koppla streckkoder till produkter
Hela momentet då gick ut på att när man stannade så uppfattade datorn det som man skrev in något på tangentbordet och skickade den strängen till det input-fält som man stod i. Därefter så tryckte man enter, eller lät programmera läsaren så den skickade med enter-kommandot.
Så när du säger att du skall programmera något så gissar jag att det läsaren får tag i också skickas som en textsträng med enter, stämmer det?
Att programmera en streckkod får du göra med en programvara som kan skapa dessa QR-koder som i sin tur skrivs ut på etiketter. Om det är frågan så kanske du kan hitta någon färdig programvara för detta? Ex http://www.qr-code-generator.com/?PID=1219&kw=micro%20qr%20code%20generator&gclid=CO-i-ozgns8CFaXhcgodtWMClw Där kan du välja egenskapen text och sedan skriva vad du vill att den skall innehålla såsom nummer, inköpsdatum etc Den går sedan att ladda ner som en gif-bild eller liknande och skrivas ut på en etikettskrivare.
Jag gissar att det inte är så många luftflaskor ni har så det kanske går att göra manuellt om det bara är en station. Det jag kan tänka mig vore ännu lite häftigare är att köpa något som heter NFC-etiketter. Dessa går nämligen att programmera och läsa med exempelvis en Windows Phone, Android telefon etc. Vi hade ett sådant projekt som vi använde för det. Etiketterna går att köpa på Kjell & co för kanske 40 kr st. Sedan får man hitta en enhet som kan programmera dessa och likaså läsa av det.
Här är ett exempel: http://www.howtogeek.com/212117/how-to-use-programmable-nfc-tags-with-your-android-phone/
Hälsningar
Pelle - Pellesoft