Jag har ett formulär med en massa fält. Om användaren klickar på en speciell knapp så vill jag efteråt återvända till det fält som hade focus innan knapptryckningen. Hej, Kändes surt men det går ju. Hej, vi har nyligen byggt mobilapp för en person som är blind och med aira-taggarna gör vi det enkelt för personen att få detta uppläst. Om du bygget ett webbformulär mot access-databasen så tror jag att du kan öka användarvänligheten för den blinda väldigt mycket! OK! Bra att veta. Nu är den här grunkan redan 10 år (!) gammal och skulle bara putsas till lite så just nu lägger jag nog inte mer tid på det hela. Lycka till och sajten kommer leva så länge folk ställer frågor :) och här kommer svaret på den ursprungliga frågan: Screen.PreviousControl.SetFocus så enkelt var det. Så skönt att du löste det och tack för att du postade ditt svar - någon kommer garanterat ha nytta av det i framtiden!Återvända till fält som haft focus
Det går ju så klart att programmera sig runt det genom att hela tiden lagra undan i en variabel vilket fält som just fått focus och i "knapptryckningsrutinen" sedan kolla på den variabeln. Men då måste man skriva en snutt för varenda fält man hamnar i... borde gå göra enklare.Sv: Återvända till fält som haft focus
Jag tror inte att du kan komma undan med mindre än att för varje gång du besöker ett fält så behöver du lagra undan vilket fält det var. När du som du säger sen trycker på en speciell knapp, så får du titta vilken post det var som sist var tryckt. Du kan nog göra en subrutin som du använder generellt, men du behöver nog också komplettera din kod för varje textfält som skapas så att det fältet "triggar" att hålla reda på att du varit i just det fältet.
Varför vill du ha denna funktionalitet?
PelleSv:Återvända till fält som haft focus
Varför?
Jo fälten finns i ett låst formulär och när användaren upptäcker att hen skulle vilja göra en ändring ger hen ett kortkommando som öppnar hela formuläret för ändringar. Men i det läget har jag tappat vilket fält det var och jag vill gärna återvända till det fält där användaren stod. (Till saken hör att användaren är blind så man får vara lite försiktig med vad man hittar på för att hon inte skall gå vilse!)Sv: Återvända till fält som haft focus
God jul
PelleSv:Återvända till fält som haft focus
Men tack för tipset och kul att se att Pellesoft fortfarande levererar. Sv: Återvända till fält som haft focus
God fortsättningSv:Återvända till fält som haft focus
Sv: Återvända till fält som haft focus