Hej!Problem med att det skapas poster i
Jag har skapat en databas i access som hanterar min vinylskivsamling. Jag letade länge efter en mall online men utan att kunna hitta det jag letade efter. Så jag bestämde mig för att skapa det själv. Jag har lite "gammal" kunskap om Access.
Grunden för databasen är en Excel-lista där jag samlade låtar som jag spelade i mina radioprogram, en lista med låtar från mina skivor utan koppling till en specifik skiva, bara till artisten. Så min huvudtabell är denna Excel-lista som jag importerat till access. Idag innehåller den cirka 1600 poster.
Jag har skapat en tabell för dessa låtar, en tabell för artisterna och en tabell för skivorna.
Eftersom en låt kan finnas på flera skivor finns det ett många till många förhållande här. Därför har jag också skapat en tabell för detta, den tabellen är mellan låtar och skivor i relationen.
Mitt problem är formen som ska lägga till nya poster eller uppdatera dem som redan finns i tabellen för skivor. Formuläret är baserat på skiv-tabellen med ett underformulär baserad på tabellen som hanterar förhållandet många till många. Det är posterna i den tabellen jag vill uppdatera eller lägga till nya poster i form av låtar till skivorna.
Underformuläret innehåller en kombinationsruta med ett urval från låt-tabellen baserat på vilken artist som valts i huvudformuläret så att jag kan välja låtar, och lägga till dessa till skivan via mellan tabellen, för de poster som redan finns i tabellen. Men jag vill också kunna skriva in nya låtar om dessa inte finns i låt-tabellen direkt i underformuläret.
Nu till min fråga.
Varje gång jag väljer en låt från kombinationsrutan skapas en ny post i låt-tabellen. Jag vill bara att detta ska hända om jag skriver in en låt som inte redan finns i tabellen.
Formuläret heter f_skiva1 om du vill titta i min access-fil och hjälpa mig.
Jag hoppas att min beskrivning av problemet kan ge dig en uppfattning om mitt dilemma.
Här finns min databas
Tacksam för all hjälp är:
Leif