Jag sitter och jobbar med en db som skall bli ett aktivitetbokningsprogam åt ett hotell. Min fundering nu mitt i arbetet är om jag kan omvandla mitt access arbete på ett lätt sätt till ett fristående program? Hej! Hur begränsad blir jag i datamängd med detta sätt? Det kan komma att bli en bra mängd med poster under ett år och troligan skall det sparas ca två år i samma databas för att kunna göra historiesökningar. Access har en begränsing på filstorleken på 2Gb. En lösning kan vara att lägga olika tabeller i olika filer.Access till VB utan access?
Ett program där användaren inte behöver ha access för att köra det? Jag har hållt på med lite VB och förstått att man kan göra det direkt i VB (efter läsande på denna sida) men se till så man får med sig alla .dll filer.Sv: Access till VB utan access?
Du kan skapa ett program i VB med en databaskoppling till Access och sedan distribuera programmet utan att slutanvändaren behöver ha Access installerat. Däremot måste slutanvändaren ha kompatibla databasrivrutiner. Installationsverktyg Package & Deployment Wizard (som följer VB) ser till att alla nödvändiga systemfiler och dll:er inluderas.
Det finns många bra kurser som behandlar databaskopplingar på denna sajt.
http://www.pellesoft.nu/login/articles/_databas.asp
Lycka till!
/Staffan BergSv: Access till VB utan access?
Sv: Access till VB utan access?