Hej, Om du går till Verktyg>Alternativ>fliken "Redigera/Sök" så har du en inställning som heter Bekräfta redigeringsfrågor. Om du kryssar ur den rutan så försvinner rutan. Om jag inte minns helt fel så är denna inställningen numera datorspecifik i Access 2000 (i tidigare versioner sparades inställningen i databasen), så om du kopierar filen till en annan dator så försvinner inställningen... Om du kör den med kod, använd istället: Problem igen :o( Om tabellen ser likadan hela tiden kan du ju skapa en tom tabell och fyll på med info via en tilläggsfråga istället. Innan du lägger till något kan du ju tömma den med "DELETE FROM tabellnamn". Beroende på hur lång tid du vill att det ska ta kan du även använda Japp, det var den vägen vi valde också till slut (fick tips från annat håll om den lösningen). Och nu funkar allt bra :o) Emma, eftersom detta är i Access-forumet så tar jag för givet att detta gäller Access och där loggas inga transaktioner... eller?Hoppa över fråga i Access
har en liten accessdatabas som bland annat kör en tabellfråga.
Då kommer det upp två messageboxar, först en fråga om man vill ta bort den befintliga tabellen, och sedan en om att xx antal poster kommer att läggas in i den nyskapade tabellen.
Finns det något sätt som man kan göra för att slippa dessa två frågor - användarna kommer nog att bli smått förvirrade :o)Sv: Hoppa över fråga i Access
Jag hittade en artikel nu som verkar stänga av varningen, jag har inte testat, men det är ju värt ett försök!
http://www.mvps.org/access/queries/qry0012.htm
/JohanSv: Hoppa över fråga i Access
<code>
Dim db as Database
Dim strSQL as String
Set db = CurrentDb()
db.Execute strSQL
</code>
Eller om det är en sparad fråga:
<code>
Dim db as Database
Set db = CurrentDb()
db.Execute "Frågans Namn"
</code>Sv: Hoppa över fråga i Access
Frågan i sig skapar en ny tabell.
Det innebär att andra gången jag kör den här frågan så skall ju nuvarande tabell skrivas över - vilket den inte verkar vilja göra.
Måste man deleta tabellen - eller finns det några kul parametrar man kan skicka med db.Execute "frågenamn" för att den skall köra över nuvarande tabell?
mvh MSv: Hoppa över fråga i Access
/JohanSv: Hoppa över fråga i Access
TRUNCATE.
Delete-kommandot loggas för att kunna göra en rollback - en truncate
tömmer allt utan att logga något alls och går därmed många gånger
fortare.
/EmmaSv: Hoppa över fråga i Access
Emma - tack för tipset om truncate!Sv: Hoppa över fråga i Access
/Johan