Okej, det är så här att jag har en tabell med en massa kolumner. De två kolumnerna som är relevanta nu är "Grad" och "Nr". I Gradkolumnen finns endast "Gupp" och "Dan" som värden och i Nrkolumnen finns det värden från 1-10. Det jag vill göra är att kunna sortera så att "Gupp" kommer först med Nr-värderna 10-1, samt "Dan" kommer efteråt med värdena 1-9. Hur skulle en fin SQL-kod se ut för detta? Detta fungerar för mig, hoppas att det är detta du tänkt dej! Det var en rolig SQL-sats, sannerligen!!! :-) Nej, den SQL-satsen funkar inte den heller!! Den sorterar helt tvärtom mot hur jag vill ha det... Mycket mystiskt!! När jag testade sorterade den så som jag tolkade att du vill ha den. Vilket resultat får du? Hur vill du ha det? Både på min lokala dator och på servern blir det: Skumt, det blir riktigt för mig... vad händer om du tar bort dina joins och bara testar mitt förslag? Vad får du för resultat om du kör SQL-satsen direkt i Access? När jag prövade hemma och lade in värdena 1, 10, 10, 9, 5, 5, 4 Gupp och 1 och 3 dan så fick jag: Ahh, Nr är ett textfält i databasen, byt det till ett heltal istället så kommer det nog fungera bättre! :) Åhh, tack!!! Nu fungerade det!! Underbart!! Tänk att de svåraste problemen kan ha de simplaste lösningarna!!En knövlig SQL-sortering... (LÖST!!) =)
Exempel:
10 Gupp
9 Gupp
8 Gupp... osv
1 Dan
2 Dan
3 Dan... osv
Hoppas att jag har förklarat nog utförligt för att det ska bli förstått på rätt sätt!! :-)
//SusanneSv: En knövlig SQL-sortering...
SELECT *, -Nr AS ordning FROM Tabell1 WHERE Grad = 'gupp'
UNION SELECT *, +Nr FROM Tabell1 WHERE Grad = 'dan'
ORDER BY Grad DESC, ordning
/JohanSv: En knövlig SQL-sortering...
Jag ska prova den omedelbart på måndag!
Tackar för hjälpen!!Sv: En knövlig SQL-sortering...
4 Gupp
5 Gupp
6 Gupp
9 Gupp
1 Dan
3 Dan
Om det skulle ha varit rätt så skulle det ha varit:
9 Gupp
6 Gupp
5 Gupp
4 Gupp
1 Dan
3 Dan
Jag använder följande SQL-sats:
SQL2= "SELECT *, -Nr AS ordning FROM Medlem Inner Join Klubbar on Medlem.KlubbID = Klubbar.KlubbID WHERE Grad = 'gupp' UNION SELECT *, +Nr FROM Medlem Inner Join Klubbar on Medlem.KlubbID = Klubbar.KlubbID WHERE Grad = 'dan' ORDER BY Grad DESC, ordning"
1
10
10
4
5
5
9 Gupp och
1
3 Dan
...Sv: En knövlig SQL-sortering...