Är det någon som ser något fel med denna SQL-sats: Ett felmeddelande samt info om vilken databas du använder underlättar vid felsökning (bara som ett litet tips ;) ). Jag får felmeddelandet: Felmeddelandet betyder att det är någon datatyp som inte stämmer, jag föreslår att du kontrollerar fälttyperna en gång till i databasen. Oops... Jag kom på att om man har en Ja/Nej-grej i databasen så ska man inte ha ' ' runt true eller false!!!En SQL-sats till som inte vill fungera!! (Jättelöst!)
SQL = "Update Aktiv "
SQL = SQL & "Set Aktiv = '" & Aktiv
SQL = SQL & "', Datum = '" & Datum
SQL = SQL & "', lastDatum = '" & lastDatum
SQL = SQL & "', gradering = '" & gradering
SQL = SQL & "', tavling = '" & tavling
SQL = SQL & "', Info = '" & Info
SQL = SQL & "' Where AktID = " & AktID
set rs = con.execute(SQL)
Jag har en liknande sats någon annanstans i applikationen och den fungerar mycket bra!
Jag har dessutom kontrollerat åtskilliga gånger för att se så att alla inhämtade variablar heter likadant som på föregående sida... och allt stämmer!!
Tack på förhand!!
//SusanneSv: En SQL-sats till som inte vill fungera!!
Jag gissar att du har problem med olika datatyper, hur satsen ska se ut går inte att svara på utan att man vet vilken typ fälten har i databasen... beroende av datatyp ska värdet inneslutas av olika tecken.
tal:
inget, ex: Set talet = 1
text:
', ex Set texten = 'hej'
datum:
Access: #, ex Set datum = #2002-01-01# (amerikansk datumformatering är att rekommendera, annars kan det bli problem om datorn är inställd på något annat språk)
SQL-Server: ', Set datum = '2002-01-01'
/JohanSv: En SQL-sats till som inte vill fungera!!
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
/Registrera/Submit_Change_Akt.asp, line 50
där line 50 är där SQL-satsen exekveras.
Det "ska" inte vara några problem med formaten och sånt för det är samma format som de andra filerna där liknande SQL-sats fungerar...
//SusanneSv: En SQL-sats till som inte vill fungera!!
/JohanSv: En SQL-sats till som inte vill fungera!!
Tack för er tid!!
//Susanne