Hej! ok... Det går inte att placera in någon formel i tabellen under designläget. det är inte så svårt som det låter prova med Ok! skall testa men det två alternativen. Tobbe: Hej igen! Jag tror det måste se ut såhär: Tyvärr så vill: SQL-satsen fungerar för mig, hur ser resten av koden ut? Jag är lite osäker, men jag har för mig att det felet inte beror på fel i SQL-satsen... <% Hej igen! >MaratonMatcher och MaratonMal finns med i access filen och är av datatypen tal. Fick ordning på tabellen, detta funkade:Summera två fält.
Skulle till och summera två fält, men har glämt bort hur man gjorde det korrekt eftersom det inte går att spara accesss filen med denna kode.
Så här gör jag:
I verifieringsutryck skriver jag "=Sum([Fält1]+[Fält2])".
Mvh Marcus
Sv: Summera två fält.
Det är så att jag skall lista en poängliga....
Kan man på asp sidan lägga ihop typ_
<%=RecSet("Poang2002"="Mal2002+Assist2002)%>
Bara chansar men något liknande kanske, eller ?
Mvh MarcusSv: Summera två fält.
SELECT sum(p1+p2) from test_tabel where p1=10
//TobbeSv: Summera två fält.
Men hur skall koden se ut sen i tabellen där jag vill visa värdet i "Poang2002"?
<% ("Poang2002") %>
>det är inte så svårt som det låter prova med
>SELECT sum(p1+p2) from test_tabel where p1=10
Sum är en mängdfunktion, din kod fungerar alltså inte om man inte använder gruppering.
Marcus:
Du gör som vanligt men använder kolumnen Poang2002.
<%=RecSet("Poang2002")%>
/JohanSv: Summera två fält.
Min SQL sats vill inte funka.
Får felmeddelande "För få parametrar angavs. 1 förväntades.
".
Så här ser den ut:
"SELECT *, Matcher2002+MatcherTot AS Maraton FROM Spelare WHERE Maraton >0 ORDER BY Maraton DESC"
"SELECT *, Matcher2002+MatcherTot AS Maraton FROM Spelare WHERE (Matcher2002+MatcherTot) >0 ORDER BY Maraton DESC"
"Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades."
Dyka upp igen!
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=D:\databas\Poang.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT *, Matcher2002+MatcherTot2001 AS Maraton FROM Spelare WHERE Maraton >0 ORDER BY Maraton DESC"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
DO UNTIL RecSet.EOF
Set RecSet2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera2 = "Select Maraton From Spelare"
RecSet2.Open Addera2, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
DO UNTIL RecSet2.EOF
RecSet2.MOVENEXT
LOOP
RecSet2.CLOSE
%>
Alla fält är av typen tal i access.
Nu får jag inga felmeddelanden men denna addition funkar forfarande inte.
Addera = "SELECT *, Matcher2002+MatcherTot2001 AS MaratonMatcher, MalTot2001+Mal2002 AS MaratonMal FROM Spelare WHERE Matcher2002 >0 OR MatcherTot2001 >0 ORDER BY MaratonMatcher DESC, MaratonMal DESC, EfterNamn ASC "
I tabellen:
<%=RecSet("MaratonMatcher")%>
<%=RecSet("MaratonMal")%>
MaratonMatcher och MaratonMal finns med i access filen och är av datatypen tal.
Hoppas nån har svaret på min problem...
Eftersom du döper dina summor till just dessa namn så måste du antingen tabort/byta namn på fälten i databasen, eller byta namn på summorna. Du ska alltså inte skapa fält med samma namn.
Addera = "SELECT * FROM Spelare WHERE MatcherTot2001 >0 OR Matcher2002 >0 ORDER BY Matcher2002+MatcherTot2001 DESC, Mal2002+MalTot2001 DESC, EfterNamn ASC"
Tack för all hjälp!
Mvh Marcus