Hej, Jag tycker att du skall göra som du gjorde sist, men ta och komprimera databasen så behöver du inte oroa dig för storleken längre. Det går att komprimera filen under "properties" "compressed", men filen blir ju dock inte mindre. Det går även att "zippa" den, men då måste den ju "zippas" upp före användning. Finns det ngt annat sätt? Om inte filstorlek blir mindre så har du andra problem. Databasen i sig innehåller massor med "tomrum" när du har arbetat med den ett tag, det finns en funktion i Access som tar bort dessa. I svensk Access 2000 finns den under Verktyg>Databasverktyg>Komprimera och reparera databas...Storlek på accessdatabas
Jag har problem vid överföring av data från Excel till en Access-tabell.
Jag har gjort på två sätt:
1) Skrivit ut Excel-data till en TAB-separerad-textfil. Detta håller ner storleken på .mdb-filen men när sökning skall göras från Excel så får jag, ibland, upp data från fel rad.
2) Importera Excel-ark till Access. När jag gör detta så får jag en korrekt läsning från Excell, men filstorleken blir betydligt större.
Finns det några andra sätt att överför data mellan Excel och Access??
hälsningar
johnSv: Storlek på accessdatabas
Sv: Storlek på accessdatabas
Sv: Storlek på accessdatabas
Anledningen för att komprimera är ju just.....för att få ner filstorleken.Sv: Storlek på accessdatabas
/Johan