Hej! Jag har själv gjort det, så det är möjligt. Jag minns inte riktigt, men jag har för mig det skall fungera så här: Ett annat enkelt sätt är att skaffa MySQL-Front på www.mysql.de Väl installerat och klart väljer du "Import/Export" och sedan "Export tables".Access till MySQL möjligt?
Jag har en Access databas som är väldigt stor, och jag undrar om det finns en möjlighet att göra om en Access databas till en MySQL databas?
och hur gör man detta i sådan fall?Sv: Access till MySQL möjligt?
1. Skapa en tom databas i mysql.
2. I access, välj tabellen som skall exporteras och tryck Arkiv>Exportera.
3. I rutan Filformat skall du välja ODBC-databases().
4. I den nya dialogrutan som poppar upp skall namnet på den nya tabellen skrivas in. Tryck ok.
5. På fliken Machine Data Source skall du välja dsn-kopplingen till databasen. Om den inte finns med (vilket den inte gör om du inte lagt in den) skall du trycka på knappen new och fylla i uppgifterna där; annars kan du hoppa över till steg 6.
5.1. User Data Source eller System Data Source verkar inte spela någon roll vilket man väljer.
5.2. Välj MySQL i listan.
5.3 Fyll i ett dsn-namn, servern som mysql ligger på, databasnamnet och användarnamn samt lösen.
6. Nu skall du bara välja din dsn-koppling i listan.
Hoppas det funkar.
/IvarSv: Access till MySQL möjligt?
Välj dina tabeller från Access och MysqlFront skapar en komplett MySQL databas med data och struktur åt dig.