Om man i en tabell skriver in ett värde som även ska finnas i en annan tabell. Finns det något sätt att smidigt kopiera eller föra in värdet med "automatik". Värdet ska vara unikt i respektive tabell. Jag fårstår inte riktigt vad du menar, men om du lägger in datat med VBA-kod kan du ju lägga in det på hur många ställen du vill... Håller på att göra ett stort jobb för ifyllandet av enkätsvar med 500 frågor. Har fått dela upp det på två tabeller, men för att kopplingen mot alla dom formulären blir, måste man fylla i enkätID i dom två tabellerna. För att sedan kunna bläddra fritt bland formulären, men hålla sig kvar till samma ID. Det går med all säkerhet att göra på det sättet, men exakt hur du ska göra är lite svårt att svara på när jag inte vet exakt hur det är uppbyggt med formulär och sånt. Förtillfäälet har jag gjort så att jag har enstart sida där man fyller vissa grunduppgifter, blandat annat då EnkätID,sedan får man aktivt öppna ett litet formulär där man fyller i EnkätIDet en gång till för att att kopplingen mellan tabllerna ska fungera ( det är detta steg jag fundera om man kan arbeta bort). När man gjort detta så har jag med vilkor löst att när man bläddra mellan ca ) formulär (som täcker två tabeller) så där är inga problem. Utan en kopierings kod som kopiera det aktiva EnkäIDet till tabell2 för att minska risken för felskrivning, men ändå en aktiv handling närman lägger upp ett nytt case. Jag är fortfarande inte med helt, men något sånt här kanske kan fungera: Av vilken anledning har du delat det i två tabeller till att börja med? Den koden har jag testat, den fungerar delvis. Där är vissa problem med att den inte sparar ner den ordentligt i tabell2. Först andra gången jag kör koden för samma EnkätID sparar den och då först efter att startat om databasen!! Som jag ser det verkar det ändå vara felkonstruerad db, ett räknarefält klarar 4000 M st inmatningar. Databasens syfte är att underlätta inmatadet av uppgifter från en pappersenkät som innehåller nästan 5oo frågor. Automatisk inlägg av värde
/SvenArneSv: Automatisk inlägg av värde
/JohanSv: Automatisk inlägg av värde
Frågan är att slippa fylla i IDet mer än i den ena tabellen och att den med en exempelvis VB kod kopierar över IDet till tabell2.
Vet inte om det blev tydligare??
/svenarneSv: Automatisk inlägg av värde
Som amatör kan det ibland vara svårt att beskriva, men hoppas att det kom ett litet steg närmare.
EnkätID = Forms!Menyformuläret.Form!EnkätID
Du får ju massa redundant kod om du delar det, ha allt i samma tabell så har du ju inga problem...Sv: Automatisk inlägg av värde
Delning av två tabeller beror på antalet fält, om jag inte är fel ute så har varje tabell en begränsning vid 256 fält. Det rör sig om ca 500 fält.
Har du så många svar/frågor?
Visa hela din tabell-struktur så kanske vi kan bygga om den till det bättre :-)Sv: Automatisk inlägg av värde
I tabellen skapar jag ett fält som motsvarar resp. fråga (text, alternativsvar etc.). Mej vetligen klar en tabell bara av att ha 256 fält. Därav två tabeller. Antal poster som det kommer att bli frågan om är kanske ca 2500. Bearbetning av datat sker i ett annat program som heter SPSS.
/Svenarne