Är det bäst att använda TopValue fknen om man vill få fram det sista värdet in tabell på ett formulär. har du en id-kolumn kan du använda MAX Finns en Last Funktion: Det bästa sättet du kan använda i detta läge är datum och tid. Det blir lite krånglingligt eftersom du måste se till att detta värde alltid uppdateras. Du kan om du vill använda defaultvärden vid en INSERT men om du ska göra en UPDATE måste du själv komma ihåg att uppdatera. Sedan är det bara att ställa fråga mot databasen med datumkolumnen som villkor. Jag vill att man ska kunna välja ett namn från en lista och då ska några saker summeras för det namnet. Nu är det lite lättare att förstå vad du vill åstakomma. Jag har en huvudtabell (TR) där jag har ett fält User och en bitabell Users därifrån jag hämtar in namnen till huvudtabellen med en SQL sats. När jag summerat har jag använt DSum där jag summerar ett fält (tid) för en användare under den aktuella veckan. Nu vill jag ha det så att när man lägger till ett nytt record i formuläret så väljer man först användare och skriver in tid osv och då ska summeringen av veckotiden ske i ett annat fält.Sista värdet!
/JohanSv: Sista värdet!
Select MAX(id-kolumn) from tabell
om du vill veta det högsta idnumret i en räknare-kolumnSv: Sista värdet!
SELECT Last(FältNamn)
FROM tabell
Men den tar sista värdet i resultatet.
Ska du använda senaste värdet kan du i AvfterUpdate eventet Spara värdet i registret. Skriva en funktion som hämtar värdet. Sätt funktionen som DefaultVärde.
Vad ska du ha värdet till föresten?
Vill du öppna ett formulär med senast värde i filtet?Sv: Sista värdet!
Ex:
UPDATE Personer
SET FNamn = "Sand", Uppdat = #2002-08-06 12:54:32#
WHERE FNamn = "Sandh"
ENamn FNamn Uppdat
Mikael Sand 2002-08-06 12:54:32
Någon Annan 2002-08-05 11:59:02
SELECT TOP 1 * FROM Personer
ORDER BY Uppdat DESC
ENamn FNamn Uppdat
Mikael Sand 2002-08-06 12:54:32
Hoppas att detta är till hjälp
//MikaelSv: Sista värdet!
Sv: Sista värdet!
Hur ser tabellen ut som listan är baserad på?
Hur ser det olika summerings uttrycken ut?
Från vilka tabeller hämtas det?
Hur är det relaterade till markerad post i listan?Sv: Sista värdet!