Tjenixen, Ta en koll på www.webwizguide.com Hej! En annan lösning är att ha en tabell som relaterar till sig själv via en extern tabell:Databasstruktur (hjälp med förslag)
skulle vilja ha rutinerade accessrävars hjälp med en enkel struktur för en databas som skall hantera ett diskussionsforum.
Önskningar på databasen är att för varje diskussionsämne skapas en tråd, och man ser i tråden vilket inlägg man svarar på - ungefär som här på Pellesoft.
Borde ju inte vara så svårt, men jag får inte pejl på hur jag skall kolla vilket inlägg ett annat inlägg är svar på osv.
Tack på förhand,
Martin
info@soderkulla.orgSv: Databasstruktur (hjälp med förslag)
Däe finns färdigt diskussionsforum som du kan kolla på för att komma igångSv: Databasstruktur (hjälp med förslag)
En tabell som relaterar till sig själv. Ha följande fält i tabellen tblDiscussions:
pkDiscussionID
fkDiscussionParent (=pkDiscussionID för detta inläggs föregående inlägg)
fkDiscussionStart (=pkDiscussionID för detta inläggs ursprungliga inlägg)
Date
...
Sedan är det lätt att bygga strukturer i träd-kontroller.
mvh
/MichaelSv: Databasstruktur (hjälp med förslag)
Tabell:
Inlagg
Fält:
Inlagg_ID (Räknare, Nyckel)
InlaggText osv...
Tabell:
Tradar
Fält:
Inlagg_ID (Tal, Nyckel)
SvarInlagg_ID (Tal, Nyckel)
Referenserna är alltså:
Ett Inlagg.Inlagg_ID kan finnas på många ställen i Tradar.Inlagg_ID
och
Ett Inlagg.Inlagg_ID kan finnas på många ställen i Tradar.SvarInlagg_ID
Fördelen framför att göra en selfjoin (moder / dotter-förhållande) är främst att man kan referera inläggen mot varandra på ett mer dynamiskt sätt om det sen är någon vinst i ett forum kan man kanske diskutera men jag har sett det som grund för en forummotor där man genom smarta korsreferenser byggde en dynamisk FAQ...
För er som inte "ser" skillnaden kan man jämföra den här tekniken så här:
Om en selfjoin gör en "en till många relation" mot samma tabell så gör den här modellen en "många till många relation" till huvudtabellen...