Hej! Använd inte Docmd.runSql. Dess funktion är bara till för att göra det enkelt för microsoft att konvertera macro till vb kod.<br> Hej! Man bör undvika docmd objektet. Om du läser i hjälpen rekomenderar microsft att använda motsvarande DAO funktionalitet. Enn annan nackdel med docmd är att du får fram dialoger. Man kan hindra alla dialoger från att popa upp tillfäligt.docmd.runSql och access 2000
Vet någon varför i hela friden inte funktionen
Docmd.runSql strsql fungerar i access 2000 (inte i mitt i alla fall)??!!
Får felmeddelandet "Körfel nr 2342. Det krävs ett SQL-uttryck som argument för instruktionen KÖRSQL".
Klipper jag ut sqlsatsen och klistrar in i en fråga så hittar den poster, alltså inget fel på sql-satsen.
Kan det vara något fel på min installation? I Access 97 funkar detta utan problem och efter vad jag hittat i hjälpen så ska det fungera även i 2000?
Sedan undrar jag också om någon vet hur man sätter en listbox till att inte visa översta värdet i listan om man inte klickat på listboxen för att göra ett val. Den ska alltså visa blankt tills man valt en post ur listan.
Tack för Er hjälp!Sv: docmd.runSql och access 2000
<br>
Om du skall köra en fråga eller sql i Access skriver du:
<code>
Dim db as DAO.Database
Dim strSQL As String
strSQL = "UPDATE TabellNamn SET KolumnNamn = 'Värde'"
Set db = CurrentDB
db.Execute strSQL
</code>
Eftersom microsoft gjort bort sig kan du vara tvungen att lägga till referens till Microsoft DAO 3.6. Ska redan finnas där, men är inte säkert.Sv: docmd.runSql och access 2000
Det går utmärkt att köra DoCmd.RunSQL strSQL i Access 2000. Jag antar att du har skrivit strängen fel.
För övrigt kan du använda Andreas exempel också, men enklare är kanske att bara skriva CurrentDb.execute strSQL
DAO behövs inte i något av exemplen.
mvh
/MichaelSv: docmd.runSql och access 2000
Men korrekt sätt är att istället använda Execute metoden.
Man skall koda konsekven och bör därför alltid tildela objektet till en variable. Även om man bar vill köra en SQL sats.
Eftersom Access jobar med DAO, undantag access projekt vilket jobbar med ADO mot SQL server. Med referens till DAO kan man då använda early bindings.
P.S.
Varför vågar du inte visa ditt visitkort?
D.S.