Hej! Hej igen! Ser att jag uttryckte mig oklart. Det jag undrar över är menyerna i access2000. Hägerklicka på menyn välj anpassa. Skapa en egen meny med endast det komandon du vill ha tillgänglit. Ange den som databasens medny/verktygsfält. Eller länka den till det formulär som är relevanta. Hej! Du kan lägga till window menyn på din menybar. Men förändringarna du gör på den påverkar window menyn. Du kan istället skapa en egen meny. <br> Hej igen! Antagligen stavfel när du skrev på pellesoft. Men det ska vara CommandBars.Egna menyer
Är det någon som vet om (och i såna fall hur) man för en viss databas kan anpassa menysystemet så mycket så att vissa menyer inte syns alls, andra anpassar man till vad de ska få innehålla, osv.
Att man kan lägga till egna menyer det vet jag, det jag vill göra är att "manipulera" de i systemet befintliga menyerna.
Trevlig helg!
/AnnaOBS! Access 2000
/ANnaSv: Egna menyer
Sv: Egna menyer
Under "min" window-meny vill jag att man ska kunna se de formulär som är öppna och på så sätt kunna hoppa mellan dessa.
MEN jag vill inte att användaren ska ha tillgång till "Tile horizontally", Cascade, arrange icons, osv. De är ju lätta att få bort (eller inte ta med)
men jag hittar inte det "command" som gör att man får se de fönster man har öppna. Vet du vad det är för något?
<br>
* Lägga till referens till "Microsoft Office 9.0 Object Library" (9=Office 2000)<br>
* Lägger du följande kod i dina formulär:
<code>
Private WithEvents mMenu As Office.CommandBarButton
Private Sub Form_Load()
Dim cmdBar As Office.CommandBar
Dim Windows As Office.CommandBarPopup
Set cmdBar = CommandBars("mnuMain")
Set Windows = cmdBar.Controls("Window")
Set mMenu = Windows.Controls.Add(msoControlButton, , , , True)
If Len(Me.Caption) Then
mMenu.Caption = Me.Caption
Else
mMenu.Caption = Me.Name
End If
End Sub
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
mMenu.Delete
End Sub
Private Sub mMenu_Click(ByVal Ctrl As Office.CommandBarButton, CancelDefault As Boolean)
Me.SetFocus
End Sub
</code>Sv: Egna menyer
Försöker köra denna men får felmeddelande redan på första raden.
Set cmdBar = commandBar("mnuMain")
"Invalid procedure call or argument" blir felmeddelandet.
Ersätt bara mnuMain med namnet på din meny. Skapa oxå en tom meny som heter Window på din.