Hej! Hej. Ja, jag ser ju t.ex. 123 ICA Stormarknad i listan INNAN jag väljer. Du kan i radkällan kombinera kolumnerna till en: Men om jag vill använda värdet från comboboxen senare, som att öppna upp nya formulär baserade på just den kundens uppgifter osv, så går ju inte det. Hej, Andreas visade rätt spår men kanske man skulle utveckla det: Tack båda två för hjälpen, ska prova detta, låter som att det kommer att funka som jag vill!Itemdata!
I en combobox visar jag kundnr och kundnamn.
Då jag av valet vill spara undan kundnr så är det satt till "bound column" och i och med detta visas ju också enbart kundnumret i comboboxen efter att jag gjort mitt val.
Det jag undrar över är om det går att visa både kundnummer och kundnamn som itemdata när man gjort sitt val?
/AnnaSv: Itemdata!
Du har ju så du kan skriva "Antal Kolumner" i comboboxens egenskaper...
/FredrikSv: Itemdata!
När jag gjort mitt val så visar kontrollen bara 123, därför att det är det jag valt att spara undan.
Men jag vill spara undan 123 men att kontrollen fortfarande visar att jag valt 123 ICA Stormarknad.
Går det?Sv: Itemdata!
SELECT KundNr & ' ' KundNamn
FROM Kunder
ORDER BY KundNrSv: Itemdata!
Jag vill ju inte ha ett värde som innehåller både Customer Id och Customer Code som kriteria för att hämta uppgifter från db.
Det är ju så att jag ställt in Combon på att visa två kolumner, Customer Id och Customer Code.
Som bound Column har jag kolumn nr 1 (Customer ID) därför att det är det värdet jag vill ha kvar för att kunna använda senare.
Men då visas ju också bara Customer Id-värdet i combon efter jag gjort mitt val. Jag skulle vilja att den sparar Customer Id-värdet men fortfarande visar båda värdena.
Går det över huvudtaget?
Sv: Itemdata!
I frågan som fyller comboboxen:
Kolumn 1 = ditt nummer
Kolumn 2 = ditt nummer & " " & din text
Bunden Kolumn = 1
Antal Kolumner = 2
Kolumnbredd = 0cm
Vad som händer då är att Kolumn 1 är det värdet som returneras när du hämtar info från Combon men texten som står i combon är Kolumn 2, då får du den funktionalitet du önskar...
/FredrikSv: Itemdata!
Tack! /Anna