Hej! 1. Gjort ett litet exempel som visar denna teknik: Snygg lösning! Det tipset snor jag direkt! :-) Gjort ett litet exempel: Andreas! Hej Sven, nu får du allt förklara dej, filen innehåller ju precis det som du radar upp och det fungerar utmärkt (efter att jag hade bytt ut WINDOWS mot WINNT i sökvägarna)! Hej Det var en access 2000 applikation. Access är inte bara en databas utan även ett applikationsgränsnitt. Om du nu inte viste det. Oki på det Förlåt då för att jag värna om minoriteterna här på Pellesoft. Hej >Som du förstår så är det en mycket liten del av våra Var bara ett litet exempel för att demonstrera hur man visar bilder i Access. Valde att lägga upp det på Pellesoft för att även andra skulle kunna ta del av det. Hej ref : Programarkivet:Bilddatabas i Access 97 Du bad mig skicka upp en Access 97 databas. Det gjorde jag. Tänkte bara inte på att man måste skicka zip-filer eftersom filarean bara stödjer dessa. Om du byter namn på filen du laddat ned till BildDB.mdb så ska du kunna öppna den i access. Hej igen Tack! Ska studeras noga!Propertyn Picture
Jag har två frågor denna gång....
1.
Presenterar alla kunder ur en tabell i ett formulär.
I Kundtabellen finns det ett fält som heter STATUS. Om STATUS är t.ex. 1 vill jag att bilden xx.gif ska visas på formuläret på den raden.
Är STATUS lika med t.ex. 3 ska en annan bild visas på den raden osv.
Att jag måste använda mig av propertyn PICTURE förstår jag men vet inte hur jag enklast ska komma åt den eftersom det hämtas massa data ur tabellen på en gång. Hade det t.ex. varit en kund/formulär hade det varit enkelt!
2.
Jag har flyttat över massa data till en excelfil.
Jag vill sedan kunna styra excel så att när du klickar på en knapp (inne i dokumentet) så ska Sheet 2 + 3 tas bort och resterande (Sheet 1) sparas i ett visst namn under en angiven katalog (som inte alltid redan finns).
Dessutom vill jag vid denna knapptryckning ha tillbaka ett värde från en cell till access.
Kanske en balansgång om var den sista frågan hör hemma men jag hoppas det är OK!
Tack!
Mvh/ANnaSv: Propertyn Picture
Skapa en tabell för bilderna. Med två fält: Status Picture as Ole-objekt.
Skapa poster för det olika värdena stats kan ha. Infoga bilderna som oleobjekt. I radkällan för formuläret lägger du till en left join till bild tabelen från status till status. Lägg till en Bound Ole kontroll i ditt formulär. Länka ole kontrolen till Picture fältet.Sv: Propertyn Picture
Programarkivet:Länka ikoner i accessSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Dock har jag testat en idé som jag inte har varit människa till att hitts lösningen till...
Jag skulle vilja att det fungerar så här:
I en tabell har jag filnamn på bildfiler (gif eller jpg), och för att slippa lägga in själva objektet manuellt i databasen (blir både stort och extra jobb) skulle jag vilja visa bilden på ungefär samma sätt som i ditt exempel. Det skulle alltså kunna bli t ex en fotokatalog, en "bildlig" förteckning över produkter eller vad som helst.
Utöver detta har jag inte heller blivit klok på vilka filformat på bilder Access egentligen hanterar... Hur gör jag för att lägga in en transparent logga på ett formulär - i gif förstås... ?
Många frågor är det... :-)
/Lissu Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
Programarkivet:Bilddatabas i Access 97Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
Du är en klippa!
Helt plötsligt dök möjligheterna upp vad man kan göra med alla sina digitalbilder för att få struktur på dem.
/BenkeSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Snacka om falsk varudeklaration.
Programarkivet:Bilddatabas i Access 97
Bilddatabas i Access
Kommentarer
Demonstrerar:
* GetOpenFelinamn med API
* Hur man laddar bilder i en image kontroll
* Hur man användere Listview- och ListImageKontrollen
Jätte bra skall bli intressant att kolla.
Vad får man , en värdelös mdb fil som inte
går att använda till något.
Det är sådana här "skit" uppskick som föranleder
mina sura kommentarer om man borde rensa
bort en massa "kassa" bidrag till Filarean
Tycker
Sven Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
/JohanSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Nått är knas, jag talar om Programarkivet:Bilddatabas i Access 97
Den innehåller en BildDB.mdb 292 kb och det är allt.
Den i sin tur går inte att öppna i Access97
Logga gärna in och berätta vad ni får när Ni hämtar nämnda fil
DSSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Har konvertera ned den för de som använder Access 97. Vilket ju även fungerar i senare versioner av Access.Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
Där ser man hur sjukt det är när man inte gör
program bakåtkompatibla.
Vore kul att se Access97 lösningen.
Som du förstår så är det en mycket liten del av våra
medlemmar som har glädje av ett sådant uppskick.
Det finns ett forum för Access och man programmera VBA. Vad mer krävs?Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
>Det finns ett forum för Access och man programmera VBA. Vad mer krävs?
Att programmen fungerar på alla normala Windows 98 + datorer.
Om du skulle göra en enkät, hur många här hos Pelle tror
du har tillgång till Access 2000. Är Vi minioritet ??
Slutligen skriv gärna att detta program fungerar bara på de
datorer som har Access2000, så hade du sluppit mitt gnäll.
Ha det
Sven som köper sina program och inte tycker att Access2000
är värt det pris som ansatts detta prog.Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
>medlemmar som har glädje av ett sådant uppskick.
Nja, att dömma av frågorna i forumet verkar det som att de flesta som använder Access kör ver 2000 (eller XP), så helt värdelöst är det inte. Fast generellt så är det ju inte fel att ange vilken version av utvecklingsverktyg ett exempel är gjort för.
/JohanSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Tekniskt sett är det inte mitt problem om det har Access97. Men jag kommer tänka mig för nu innan jag publicerar Access applikationer. Använda mig Av Access 97 format.
Jag anser att det har lyckats med Access 2000. Det ny är ju Access projekt. ADO mot SQL server är ju ett steg i rätt riktning. Dock tråkigt att man inte kan använda någon annan databas än SQL-Server. Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
Andreas är en riktig "strulputte"
Blev glad när han gjorde om så att det stod Access 97.
Laddar hem och försöker packa upp .zippen
Möts av följande meddelande.
"Cannot open file it does not appear to be a valid archive."
Phuuuuuuuu.
Sven
För helvet gör dej besvär att kolla innan du skickar upp !
Eller så kan du ladda ned den igen. Har skickat upp en zipfil.
Man ska ju bara kunna ladda upp zip-filer. Men kontrollen saknas när man redigerar.
Tack för att du påpekade detta.Sv: Propertyn Picture - lite utökat!
Oki på det,nu funkar zippen
Skall inte gnälla mer på dig, denna vecka !
ha det rösta! och rösta rött ! , whoops menar rätt :-)
SvenSv: Propertyn Picture - lite utökat!
Vet du på rak arm vilka bildformat som går bra att använda på formulär i Access?
/Lissu
som tog helgledigt och därför inte kommenterat förrän nu... :-)