I nyhetsbrevet "Hack" som ges ut av ITDirekt skrivs det i dagens nummer bl.a. såhär: Angående Access & samtidiga anslutningar. Då var det alltså en grov överdrift med bara 10 anslutningar.Partisk?
"Felmeddelanden från ASP och Access
Många mindre webbsajter använder sig av en Accessfil som databas, och ASP som skriptspråk. Det är väl knappast en lösning som rekommenderas, eftersom Access bara klarar så där tio samtidiga anslutningar, men funkar okej om du inte har så många besökare. Kombinationen kan, som mycket annat, resultera i kryptiska felmeddelanden och på den här sajten hittar du förklaringar."
Vad jag fastnar vid är "Access bara klarar så där tio samtidiga anslutningar", nu vet jag inte om det stämmer. Men det verkar ju väldigt lite för att Access ska vara såpass populärt som det är...
vidare:
"Snyggare felrapportering i ASP
Säga vad man säga vill om ASP, men felhanteringen är verkligen usel – eller egentligen snarare obefintlig. Strular ett skript är det enda man får ett suspekt meddelande med några sifferkoder. I ASP.NET ska denna del vara förbättrad, men du som kör vanliga ASP får nöja dig med att snygga till felrapporteringen. Ett exempel prestenteras hos 15 Seconds."
Även här fastnar jag lite. Vid "felhanteringen är verkligen usel – eller egentligen snarare obefintlig".
Det tycker jag inte, jag får ofta bra respons på vad felet i mina skript är!
Nån som har nåt att tycka eller tillägga?
Länk: http://www.derigomedia.se/htmlmail/hack/hack20020911.htmlSv: Partisk?
läs Pelles utmärkta artikel:
http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/asp_currconjet.asp
För övrigt så tycker jag att Access duger fint till enklare databasdrivna sidor, men föredrar SQL Server om den möjligheten finns.
Vad gäller ASP och "felhantering" - jag tycker att felmeddelanden som returneras ofta ger en bra ledtråd till vad som felas.
Men jag antar att det kan bero till stor del på hur stor erfarenhet man har, av att göra fel och rätta till dem.
Jag har stor erfarenhet av att göra fel. =)
/MagnusSv: Partisk?
Att göra fel vet jag inte så mycket om vad skribenten brukar göra, jag är också duktig på sånt ;)