Vad kan man göra åt att det bara går att hämta data ur ett recordset en gång och sedan är det "tomt". Det ska gå alldeles utmärkt att göra så, du måste ha gjort något annat skumt som "förstör" rs:et. Vad menar du med "nu kommer det att gå åt pipan"? Felmeddelande? Antar att koden inte är all kod på sidan, bifoga hela sidan. Här har du ett exempel.... Det enda jag kan komma är att testa att ta bort parenteserna... Har du MEMO, BLOB, TEXT eller någona annant stort fält i tabellen. Ummm....men jag måste ha med ett gäng PM fält :/ Vad händer om du gör som Andreas föreslog då? Jag vet inte om det här löser dina problem, men vet av erfarenhet att det inte är lyckat att jobba direct mot rs. Gör om det först till en variabel: Hej Jo men det känns som en liten "brun" lösning att först måsta dump det i en variabel. Ursprungsfrågan lyder om det finns någon annan lösning... =) Jo nog skulle man kunna göra det....Men jag var mest nyfiken på varför det blir detta problem i access å inte i sql 2k ?Hämta data ur rs från access..!?
typ
sql = "select * from slask"
set rs = cnn.execute(sql)
'går bra denna gång
response.write(rs("apa"))
'nu kommer det att gå åt pipan :/
response.write(rs("apa"))
Hur kommer man runt det utan att först flytta över kolumn datat till en variabel ?Sv: Hämta data ur rs från access..!?
/JohanSv: Hämta data ur rs från access..!?
<!--#INCLUDE FILE="../inc/cnn2.asp"-->
<%
response.flush
sql = "select * from Forum_Msg"
set rs = cnn.execute(sql)
if not rs.eof then
response.write("1" & rs("rub"))
response.write("2" & rs("rub"))
response.write("3" & rs("rub"))
end if
%>
resultatet blir
1KOMMER SNART...23
jag vill ha
1KOMMER SNART...2KOMMER SNART...3KOMMER SNART...Sv: Hämta data ur rs från access..!?
response.write "1" & rs("rub")
response.write "2" & rs("rub")
response.write "3" & rs("rub")
Om du inte behöver den i just den frågan. Ta bort * och använda bara fälten du behöver. Testa annars att lägga fältet sist i select satsen.
Detta ger beteendet du beskriver.Sv: Hämta data ur rs från access..!?
Finns det inte nån fler workaround mer än dump i en variabel ?
Varför skiljer det sig från SQL ?? där blir det aldrig så....Sv: Hämta data ur rs från access..!?
sql = "select rub, mitt_pm_fält from Forum_Msg"
<code>
Dim strRub
strRub=rs("rub")
response.write("1" & strRub
response.write("2" & strRub
response.write("3" & strRub
</code>
Det är betydligt smidigare att jobba mot variabler som du ser.Sv: Hämta data ur rs från access..!?
>Det är betydligt smidigare att jobba mot variabler som du ser.
??
SvenSv: Hämta data ur rs från access..!?
Sv: Hämta data ur rs från access..!?