Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp med vad ett par ord som är databas/access relaterade betyder. Attribut AttributOrdlista
Attribut
Domän
1:1 relation
1:N relation
N:M relation
Främmande nyckel
Kandidatnyckel
Normalisering
Relationsmodell
Tupel
Om någon kunde hjälpa mig med dem skulle jag bli mycket glad!
/JonatanSv: Ordlista
Domän
1:1 relation
1:N relation
N:M relation
Främmande nyckel
Kandidatnyckel
Normalisering
Relationsmodell
Tupel
domän = databas
Attribut = fält (field i recordset)
tupel = rad. (row i recordset)
Relationer
========
du har två tabeller:
användare, mail.
i en 1:1 (1 to 1) relation får ett mail bara ha en användare och en användare får bara ha ett mail.
1:N (one to many) version 1:
Ett mail ha flera användare men en användare får bara ha ett mail (skicka ett mail till flera användare, dock samma mail för alla de olika användarna)
1:N (one to many) version 2:
En användare får ha flera mail, men det får bara finnas en användare i varje mail.
vilket version det är beror på vilket håll 1:N specifieras upp.
i N:N relation får många mail ha flera användare och flera användare får ha många mail.
Främmande nyckel (foreign key).
fältet userid i tabellen mail hänvisar till fältet userid i användare.
Normalisering
Ett sätt att effektivisera en databas och standardisera tabellerna. (läs min artikel om det)
Relationsmodell.
En modell man specifierar upp för att visa hur olika tabeller hör ihop med varandra. finns diverse program som gör dett automatisk med hjälp av din databas.
Kandidatnyckel(canidate key)
Den nyckel som används för att hämta den begärda informationen.
(denna e jag osäker på)Sv: Ordlista
En egenskap för ett objekt i en modell, normalt blir det en kolumn i en tabell när man skapar en databas av modellen.
Domän
En mängd värden av samma datatyp som är giltiga för ett/flera attribut. Man säger att ett attribut har värden i en viss domän, t ex kan födelseår vara en domän. Blir normalt en user-defined type om dessa går att skapa i den databashanterare man använder, annars en vanlig enkel datatyp med regler som styr vilka värden som får användas.
1:1 relation, 1:N relation, N:M relation
Beskriver kardinaliteten för en relation, dvs hur många instanser av en entitet som är relaterade till en annan entitet.
Främmande nyckel
En eller flera kolumner som motsvarar en primär- eller kandidatnyckel i den tabell som finns på andra sidan av en relation med kardinaliteten 1:N. Den främmande nyckeln är alltså kolumnen i N-tabellen som 'pekar' på primär- eller kandidatnyckeln i 1-tabellen.
Kandidatnyckel
En eller flera kolumner som unikt identifierar en rad i en tabell. Primärnyckeln är alltså en kandidatnyckel, fast endast en primärnyckel får finnas i en tabell. Övriga unika kolumner kallas alltså kandidatnycklar.
Normalisering
Det finns ett antal regler för hur man ska designa sin databas för att undvika problem med felaktig data. Att designa sin databas efter dessa kallas att normalisera. När man modellerar sin databas ska man sträva efter att följa normaliseringsreglerna så mycket som möjligt, men senare kan man behöva bryta några av dem för att få bra prestanda. Det är dock en fråga lika het som Microsoft vs. Linux, SQL Server vs. Oracle etc.
Relationsmodell
Det sätt att designa och arbeta med en databas som normalt används idag, och som alla dessa ord är en del av.
Tupel
En rad i en tabell.