Vill ha förslag på hur man kan detektera att det finns post som ej är sparad innan man lämnar ett formulär. Hoppas "Litenmjuk" har byggt in någon sådan funktion. vore trevligt om du angav vilken miljö/språk du arbetar i. Anntar att du skapar en applikation i access. Jag jobbar i applickationen Access. Mitt formulär betår av några textkontroller utan bindning till tabell och ett underformulär som visar poster i flera rader. Jag har en knapp som stänger formuläret enligt: Om du inte har bindning till någon tabell finns det nog ingen färdig funktion. Du får nog lagra i en variabel när du har börjat redigera och sedan kontrollera variabeln när du stänger formuläret. Jag har löst problemet på följande sätt: Problemet är att textruterna inte var databundna. Formuläret blir därför aldrig Dirty.Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
Sv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
om det är ASP förstår jag inte problemet. man submittar väl alltid ett formulär när man vill spara datat?Sv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
Vad menar du med lämnar? Att man öpnar eller går till ett annat fönster.
Eller att man stänger fönstret?
Om du påbörjat redigering av en ny post. så sparar Access posten när du stänger formuläret. Om det inte går. Kommer en messagebox fram och frågar om du verkligen vill stänga formuläret trots att posten inte går att spara.Sv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
DoCmd.Close acForm, "redaktorsida"
Har jag påbörjat en ny post och trycker på kommandoknappen, stängs formuläret utan att varken fråga mig eller spara posten. därimot om jag ändrar en befintlig post får jag frågan.Sv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
/JohanSv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
Private Sub StängFormulär_Click()
On Error GoTo Err_StängFormulär_Click
If Me.Dirty Then
MsgBox "Klicka på Stopp om Du vill avsluta utan att spara ändringarna. Annars tryck på Spara.", vbCritical, "PMB SoftWare"
End If
Exit Sub
DoCmd.Close acForm, Me.Name
Exit_StängFormulär_Click:
Exit Sub
Err_StängFormulär_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_StängFormulär_Click
End Sub
Poängen i koden är "Dirty".
Hoppas att detta hjälpte...
/ PaulSv: Detektera ej sparad post när man lämnar formulär
Om du stänger formuläret med X får du problem.
Koden gör ju inget än att visa en message box. Stänger ju formuläret i vilket fall som helst.