Hej! Har för mig att man lägger till Primärnyckel som ett index. Med attributen primärnyckel satt. Jag använder både dao och odbc pga att access-versionen inte är den primära målgruppen vi söker men den versionen ska ändå finnas.Hur kan man genom vb sätta primärnycklar och räknare i
jag håller på med ett konverteringsprogram från sql till access. själva konverteringen är nu klar i vb men problemet är att primärnycklar och räknare inte följer med som dom ska till access databasen. så hur gör jag för att med vb kod kunna tilldela en column i en tabel en primärnyckel?
jag har även kollat lite på macron men när jag genererar skript i ms sql och lägger in dom i access så fungerar det inte.
Hälsningar VenniSv: Hur kan man genom vb sätta primärnycklar och räknar
För att skapa räkbnare så sätter du oxå en attributen innan du lägger till fältet.
Jag förutsätter att du jobbar med DAO?Sv: Hur kan man genom vb sätta primärnycklar och räknar
mitt problem är alltså att jag inte får med primärnycklar från sql-databasen till access versionen. När jag gör själva konverteringen måste jag ta bort nycklarna i den temorära sql databasen eftersom den databas jag konverterar ifrån inte ser likadan ut och måste bolla med värdena lite. skripten är inga problem i sql-versionen eftersom jag använder query-analyzern till det. finns det något liknande program som query-analyzer som jag kan köra mina sql frågor till access så skulle det vara bra. annars om det finns något sett som jag kan få med mig primärnycklarna och alla räknare direkt när jag kör konverteringen från sql till access.
tack på förhand.
Mvh Venni