Vet inte riktigt om jag skall lägga detta i ASP eller Access-forumet - men testar här på ASP. Datum ska inneslutas av # Så sant som det är sagt :D Tack för den hjälpen. Vad får du för felmedelande? Vad är det för datatyp på Infomail? Hej. Till Andreas: Finns ett enkelt knep. Ge alla fälte ett prefix som är bundet till tabellen. Vilket ger unika namn i för fälten i databasen. Samt slipper problem med reserverade fältnanm.SQL-kod för MS Access via ASP-sida (LÖST)
Koden på asp-sidan ser ut så här
<code>
strSQL = "Insert Into T_Comp (Firstname, Lastname, Team, Phone, Cellphone, Email, Infomail, Date) VALUES ('" & strFirstName & "', '" & strLastname & "', '" & strTeam & "', '" & strPhone & "', '" & strCellphone & "', '" & strEmail & "', '" & strInfomail & "', " & dtmDate & ")"
strCon = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("..\db\comp.mdb")
set objCmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
objCmd.ActiveConnection = strCon
objCmd.CommandText = strSql
objcmd.Execute
</code>
Den funkar dock inte som den skall, jag får nedanstående felmeddelande. Rad 46 som den "smäller" på är objCmd.Execute.
Antagligen är det ett skitfel i syntaxen för insert into som är fel - men jag kan för mitt liv inte hitta det. Och det är korrekt att de första sju variablerna är textfält i databasen (MS Access som sagt) och att det åttonde är ett datumfält.
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
/dev/submit.asp, line 46
Tacksam om ngn skulle kunna hjälpa mig med problemet :DSv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
strSQL = "Insert Into T_Comp (Firstname, Lastname, Team, Phone, Cellphone, Email, Infomail, Date) VALUES ('" & strFirstName & "', '" & strLastname & "', '" & strTeam & "', '" & strPhone & "', '" & strCellphone & "', '" & strEmail & "', '" & strInfomail & "', #" & dtmDate & "#)"
/JohanSv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
Räckte tyvärr inte hela vägen fram, får ändå fel. Kan det bero på att det är ett långt datum + tid som ställer till det? (det är det formatet i databasen).
Om jag printar ut strSql när den tagit emot variablerna så ser den ut som nedan:
Insert Into T_Comp (Firstname, Lastname, Team, Phone, Cellphone, Email, Infomail, Date) VALUES ('Johan', 'Andersson', 'Friidrottsklubben', '040-112233', '040-112233', 'j.a@fk.nu', '1', #2002-10-08 17:43:37#)
Jag tycker ju iaf att det ser rätt ut... :o/Sv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
Sv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
Testa detta:
strSQL = "Insert Into T_Comp (Firstname, Lastname, Team, Phone, Cellphone, Email, Infomail, [Date]) VALUES ('" & strFirstName & "', '" & strLastname & "', '" & strTeam & "', '" & strPhone & "', '" & strCellphone & "', '" & strEmail & "', '" & strInfomail & "', #" & dtmDate & "#)"
"Date" kan vara ett reserverat ord...
//fredda Sv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
Infomail är ett textfält.
Till Fredda:
Tackar, såklart är Date troligen ett reserverat ord - åtminstonde fixade det sig när jag testade din lösning.
Då till en annan (egentligen oväsentlig fråga) - vad brukar folk döpa de fält som handhar datum till, om man inte döper dem till Date? Eller döper man dem till date och sedan kör den här "workarounden"?
Tackar för hjälpen till alla inblandade iaf.Sv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
t.ex.
EmployeeFirstname
EmployeeLastname
EmployeeTeam
EmployeePhone
EmployeeCellphone
EmployeeEmail
EmployeeInfomail
EmployeeDate
Eller
CompFirstname
CompLastname
CompTeam
CompPhone
CompCellphone
CompEmail
CompInfomail
CompDateSv: SQL-kod för MS Access via ASP-sida
Hej.
Precis.
Eller försöka beskriva VAD det är för värde kolumnen skall hålla. VAD det är för datum.
T.ex
InsertedDate, UpdatedDate, BirthDate osv.
//fredda