Håller på med en sektion i ett projekt där jag har en databas med plockdata för vissa produkter. Nu varierar antalet av dessa plockenheter beroende på produktens egenskaper så villkor krävs. Hmm ... du kan möjligen inte utveckla detta ? Du får speca det lite nogrannare i din fråga. Hur och var ska du använda värdet? Hej, ok .. ska testa den där sista varianten annars får det bli en lite mer kompliserad lösning med en anpassad separat databas för villkoren ...If-satser i databaser !?
Nu undrar jag om nån har en listig lösning, det jag funderar på är om man tex. kan lägga in en If-sats typ dennai ett textfält (Access).
'If bredd > 3500 then A= 1 else A=2'
Som man sedan direkt kan använda såsom man gör i vanliga fall.Sv: If-satser i databaser !?
Kan inte få kläm på hur jag plockar ur och sedan exekvererar villkoret !?Sv: If-satser i databaser !?
I en SQL fråga? I ett formulär/rapport? Eller i kod?Sv: If-satser i databaser !?
Jag pratade med dig på chatten och det enda jag kan komma på är att sätta ett fälts controlsource till det som kommer från databasen men då måste det vara en kod som kan användas i controlsource...
Ex.
dbSträng = "=IIF(Antal>5;1;0)"
fldText.ControlSource = dbSträng
Typ...
/FredrikSv: If-satser i databaser !?