Hej jag har en databas som uppdateras var 5 min. Ett sätt är att göra såhär (skrivet fritt ur huvudet, så fel kan förekomma...): datatyperna är långa heltal förutom värde som är text, Jag ser inget text fält. Är värdet 1.87 eller "formatet 1.87"? Okey jag är nog lite otydlig. Håller på med det, den köper det inte riktigt .Felmeddelande = spill ?senast uppdaterd (EJ LÖST..)
De poster som jag lagrar är i en tabell som heter Varden är:
Tid : Lagrar tid med formatet 1337
Datum: lagrar datumet med formatet 20021206
Varde : formatet 1.87
Punktnummer: 11801-> 11824
varje punktnummer 11801->11824 totalt 24 st innehåller var och en Tid, Datum, Varde och Punktnummer.
Nu till min fråga jag vill bara lagra nya poster då det har skett en förändring med Varde.. för varje punktnummer.
Hu lyder SQL syntaxen för att hämta upp de "sista" 24 lagrade posterna??
MVH TobbeSv: senast uppdaterd
SELECT *
FROM tabell AS a
WHERE Tid+Datum*10000 = (SELECT MAX(Tid+Datum*10000) FROM tabell WHERE Punktnummer = a.Punktnummer)
/JohanSv: senast uppdaterd
Och det går nog att ändra datastrukturen.
MVH TobbeSv: senast uppdaterd
Lagra Datum och tid i ett fält av Datum fält. Slipper du en massa problem. Du kan alltid plocka delarna från fältet.
Har varje post ett Punktnummer. Eller är ett värde angivet för ett intervall av Punktnummer?
Ge gärna lite exempel data på poster.Sv: senast uppdaterd
Datum |Tid |Varde |Punktnummer
20021217 1012 2,05 11801
20021217 1012 1,98 11802
detta ser " likadant" ut fram till punknummer 11824, men då nästa 24 värden ska lagras så vill jag bara lagra de poster var förändring har skett på Varde.
Formatet på Varde är "2,05"
har provat att lagra datumet som datum fält men har stött på problem, då dessa värden hämtas från en underliggande realtidsdatabas av okänt "märke",
Mvh TobbeSv: senast uppdaterd
Försöker att ändra lite.
MVH Tobbe