Hej! DELETE FROM Forum_2 AS a WHERE NOT EXISTS (SELECT 1 FROM Forum_1 WHERE ID = a.TopID) Oj... förlåt.... det var inte min avsikt... (tänkte mig inte för).... =(Hjälp med en select-sats.. (JohanD?.. eller någon annan...)
i mitt forum har jag 2st tabeller en tabell som heter "Forum_1" och den innehåller
alla inlägg... och en tabell som heter "Forum_2" där alla svar ligger...
(kanske inte bästa sättet att göra.. men jag valde att göra så)...
I tabellen Forum_2 finns en column som heter TopID den är kopplad till ID i Forum_1 -tabellen...
(jag ska göra så att om man väljer att ta bort ett inlägg så ska alla svar till detta försvinna
men så är det inte nu... så det ligger kvar många svar som inte har någon "pappa")
Så jag vill göra en select mot Forum_2 och så alla poster som har ett TopID som inte
finns i tabellen Forum_1.ID
någon som vet hur man gör?... =)
Mvh
Johan.NETSv: Hjälp med en select-sats.. (JohanD?)
Givetvis hedrade att du "adresserar" till mig, men själva vitsen med ett forum är att alla ska ha chansen att svara, därför är det ganska dumt att skriva till en speciell person...
/JohanSv: Hjälp med en select-sats.. (JohanD?)
jag tänkte bara att eftersom du är lite insatt i mitt forum och hjälpt mig tidigare, så.....
men som sagt... jag ska tänka mig för.... hoppas ingen är arg på mig.. Henkoz?...
Gott Nytt År på er.....
Mvh
Johan.NET