Jag får följande felmeddelande när jag försöker skapa och uppdatera nya fält i min Access databas. Att skapa ett nytt fält går men att uppdatera det är helt omöjligt. får vi se lite kod där du skapar recordsetet tills det du försöker lägga till i db. När du ska öppna ett recordset kan du göra det med någon av fyra olika cursortyper, och fyra olika låsningstyper. Vissa av dessa cursors är icke-uppdateringsbara. Titta på hjälpen till Open-metoden på Recordset så hittar du dessa parametrar som nummer tre och fyra (efter SQL-satsen och Active Connection-parametrarna)... ... förutsätter att man har skapat ett recordset med ADODB.Recordset ...Current Recordset does not support updating
Current Recordset does not support updating. This may be a limitation of the provider, or of the selected locktype.
Vad kan jag göra åt det?
Mvh LenaSv: Current Recordset does not support updating
/PBSv: Current Recordset does not support updating
Om du inte bryr dig mycket om fleranvändarproblematik och prestanda så är min erfarenhet att adOpenDynamic brukar vara smidigast som CursorType och adLockOptimistic som låsninstyp.
/Per HultqvistSv: Current Recordset does not support updating
Samma fel uppstår även om man har skapat recordsetet med cnn.Execute(query) och sedan försöker att lägga till med rst.AddNew
cya,
PatrikB