Hej! Jag gissar på att det är m.AllmanBeskrivning som är av PM/MEMO data typ. Det stämmer, den är av PM typ. Men vad ska man ha för typ för att det ska bli så bra som möjligt då? Text i Access är = VarChar i SQL serverPM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt Fel.....
Har ett konstigt fel, i allafall i mina ögon...
När jag kör mitt script som ska söka efter saker i databasen får jag detta felmeddelande:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access]
Det går inte att använda PM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt när du väljer endast unika värden (m.AllmanBeskrivning).
Sok_VBScript.asp, line 177
Denna kod fungerar bra på en del andra datorer, men har även inte fungerat på en del.....
Vad beror det på?
rad 177 ser ut så här:
<code>
Visa ="SELECT DISTINCT k.Foretag, k.Avdelning, k.KundNummer, m.AllmanBeskrivning, f.Datum, m.Matningsnummer" & vbCrLf & _
"FROM (((TAB_Kund k INNER JOIN TAB_Miljo m" & vbCrLf & _
"ON k.KundNummer = m.KundNummer)" & vbCrLf & _
"INNER JOIN TAB_Matvarden mat" & vbCrLf & _
"ON m.Matningsnummer = mat.Matningsnummer)" & vbCrLf & _
"INNER JOIN TAB_Fel f" & vbCrLf & _
"ON mat.Korningsnummer = f.Korningsnummer)" & vbCrLf & _
"WHERE f.Datum >= #"& StartDatum &"# AND f.Datum <= #" & SlutDatum &"#" & vbCrLf & _
"ORDER BY f.Datum"
</code>
Tacksam för svar!Sv: PM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt Fel.....
Vad är det som dubbletterna i det resultat finns? Hur ser din information ut? Vad vill du ha u? Om du inte behöver DISTINCT så kan du ta bort den.
Jag skulle skrivit frågan anorlunda. Eftersom vilkoret utgår TAB_Fel skulle jag sätt den som centrum och slå upp övrig information med LEFT JOIN. För på så sätt få med alla pster från TAB_Fel som matchar urvalet.
<code>
Visa = "SELECT DISTINCT k.Foretag, k.Avdelning, k.KundNummer, m.AllmanBeskrivning, f.Datum, m.Matningsnummer" & vbCrLf & _
"FROM ((TAB_Fel f LEFT JOIN" & vbCrLf & _
" TAB_Matvarden mat ON f.Korningsnummer = mat.Korningsnummer) LEFT JOIN" & vbCrLf & _
" TAB_Miljo m ON mat.Matningsnummer = m.Matningsnummer) LEFT JOIN" & vbCrLf & _
" TAB_Kund k ON m.KundNummer = k.KundNummer" & vbCrLf & _
"WHERE f.Datum >= #"& StartDatum &"# AND f.Datum <= #" & SlutDatum &"#" & vbCrLf & _
"ORDER BY f.Datum"
</code>Sv: PM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt Fel.....
Denna databas är utvecklad i SQL server 2000 och där är typerna satta till Varchar. När jag sedan konverterade databasen till Access så blev de PM...
De består endast av text.
Jag hade från början datatypen text i SQL server, men när jag hade DISTINCT i SQL satsen blev det fel, ändrade då till VarChar.
DISTINCT har jag använt som en liten försäkran om att inte få ut dubletter, man vet ju aldrig.
Jag prövade nu att ändra datatypen till text och då fungerade det, precis samma fel som jag hade i SQL server, att jag inte kunde ha datatypen text, när jag använde DISTINCT......här kan jag ha text men inte PM...
Konstigt att det fungerar på en del andra datorer..........
Tack för hjälpen!Sv: PM-, OLE- eller Hyperlänkobjekt Fel.....
PM/MEMO i Access = Text i SQL server