Jag gör ett program i .net som jobbar mot en accessdatabas. bej det är det inte, däremot har jag listat ut att "?_12" refererar till en parameter nummer 12 i INSERT-satsen som är ett PM-fält som jag stoppar rtf i. Hej. Hur ser SQL-satsen ut som du försöker exekvera? <code> que?? jo givet, men dte funkar ju som så i ADO.net att man skapar command-object med en sql-sträbg (i detta fall min INSERT-sats) sen kastar man på parameter-objekt som mappas till frågetecknen. ÄR fältet oblikatoriskt? Eller får det lov att vara null? Vad är NotesInstruction för typ av fält. Kanske var otydlig i tidigare inlägg men ?_12 refererar till fältet NotesInstruction som är ett PM-fält. När man uppdaterar ett text fält eller insertar"Parametern ?_12 har inget standardvärde."
När jag gör en Update efter att ha skapat en ny rad (d.v.s INSERT körs) får jag följande felmeddelande:
"Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Jag antar att det är databasen (mdb) som skriker. Vad kan det vara som orsakar detta fel?Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Några idéer?Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Är det så att du använder guiderna i VS.NET??
Ett råd i sådana fall är att testa utan dom...
Antar att du jobbar med ett DataSet??
Om det bara är _en_ rad kan du ju testa att gå mot ett nytt Commandobject och köra en SP eller en SQL-sats.
Kanske, kanske...
//freddaSv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
mvh icaaqSv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
cmd.CommandText = "INSERT INTO Instructions(ActiveFlag, DocumentNumber, InstructionName, Edition, EstablishedByFKID, EstablishedDate, ExternalInstructionFlag, MadeByFKID, Path, StorageDate, ValidFromDate, NotesInstruction, Notes) VALUES (?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?)"
</code>
Är det ingen som känner igen felmeddelandet?Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
vad är alla ? förnågot?
Du måste väl lägga in värden i din insert?
mvh icaaqSv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Förresten, nån som vet hur man kan kika på den genererade sql-strängen vid en update innan den skickas till databasen?Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
Är det någon typ av text så glöm inte de raka apostroferna.... ' '
//JennySv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
På vilket vis menar du Jenny att jag skulle använda "raka parenteser"?
Det märkliga är att felet (som inte uppstod tidigare) inte inträffar när jag på liknande sätt gör en UPDATE av redan lagrade poster utan endast vid INSERT.Sv: "Parametern ?_12 har inget standardvärde."
brukar man skriva 'fältvärdet'. DVS i ditt fall
'?'.
Innehåller fältet null vid insert?
Hur ser din update sats ut eftersom den fungerar?
//Jenny