Det är så att jag har ett formulär till min accessdatabas. Detta formulär innehåller sedan ett subformulär som innehåller ett antal records. I basformuläret vill jag ha en textbox som ska visa summan av innehållet i en viss kolumn ifrån subformuläret. Hur genomför jag detta? Hoppas att ni förstår vad jag menar.... sätt källan i textboxen till: Oki, det ska jag testa ordentligt. Jag har lyckats få följande fel: #Error Finns det något mer detaljerad beskrivning över felet någonstans? Som jag har skrivit in i expression builder: Jag har nu lyckats att få hyfsad ordning på det. MEn det problem som kvarstår är att om jag lägger till en rad i underformuläret uppdateras inte min textbox och kommer därför inte att innehålla rätt information. Tips på att lösa det? GÅr det inte att skapa någon form av event för att fixa detta? Går det att att genomföra utan att skriva det i kod? Inget annat är skrivet på kodnivå. Lösning: VB kod är snabbare än macro. Dessutom har du möjlighet att lägga till felhanterin.Formulär
Sv: Formulär
=DSum("kolumn_som_ska_summeras";"tabell";"idkolumn_i_underformulär=" & id_kolumn_i_huvudformulär)
Har för mig att det var så man gjorde...
/JohanSv: Formulär
/MattiasSv: Formulär
=DSum("Form![Total sales price]";"[Produktregister Subform].Form";"[Löpnummer]= 25")
Och det blir #Error. "Total sales price" är en kolumn i sub formuläret "Produktregister Subform". Kolumnen finns inte i någon tabell i databasen.
/MattiasSv: Formulär
/MattaisSv: Formulär
Sv: Formulär
Lade till förjande rad i "After update event", =[Forms]![Offertliggare].[Recalc]
Klarrrrt!Sv: Formulär
Bara nybörjare som programmerar macro i Access.