Jag vill skapa en knapp som skriver ut en rapport från Access till en .pdf.fil. Jag har Access 2002 och Acrobat 5.0.5 - fulla versionen. Hej, i Access så kan man väl använda Macroinspelningen? I så fall kan du spela in, ändra skrivare, skriva ut, och ändra tillbaks och därefter titta på den kod som genererats? Dert enklaste är att öppna raporten i designläg. Under Arkiv/utskriftsformat... På fliken Sida kan du ställa in en skrivare till önskad skrivare. I detta fallet Distiller eller PDF-Writer. Vaddå spela in... :-) Inte i Access inte! Här måste man kunna koden... Spela då in via Words macroinspelning, den koden är ju VBA och fungerar kanske lika enkelt via Access. Har testat i Word och Excel. Här har man två knappar att välja eller att välja skrivare från Arkivmenyn. Funkar inte på samma sätt i Access. Har nu letat runt i Access-hjälpen och har inte hittat något som ser bra och enkelt ut... Det närmaste jag har kommit är PrtDevMode property - någon som har använt det? Är det rätt väg? Prova denna kod Tack! En bit på väg! Men det finns alltså inget kommando för att välja en specifik skrivare? Skulle vilja aktualisera denna tråd igen... Vet inte om det är aktuellt längre... men ändå. Tack för tipset! Jag har inte hittat någon lösning, men detta verkar bra. Ska testas!Access --> pdf
Jag vet att jag kan använda DoCmd för att skriva ut till diverse format, men har inte lyckats fixa det med .pdf.
Jag antal att man måste byta skrivare så att det antingen blir Distiller eller PDF-Writeer. - men hur gör jag det med VBA-kod. Jag vet att jag har letat många gånger tidigare men inte hittat - någon som vet?
Tacksam för alla tips! Detta tycker jag borde vara enkelt... fast klarar det inte själv! :-)Sv: Access --> pdf
Sv: Access --> pdf
Jag har prövat att ställa in PDF-Writer som skrivare för rapporten, men det är någon bugg som i antal kolumner bara ger en fyrkant och den kan jag inte ändra till en siffra...
Efter omstart fungerar det nu, men jag vill helst ha flexibiliteten antingen till vanlig skrivare, snapshot eller pdf...Sv: Access --> pdf
Att byta skrivare med kod i Access får jag inte att fungera heller. Jag har testat inspelning i Word och Excel men kan inte använda koden gränsöverskridande.
:-(Sv: Access --> pdf
<code>
stDocName = "Rapportnamn"
DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview
DoCmd.RunCommand acCmdFitToWindow
DoCmd.RunCommand acCmdPrint
</code>
Detta gör att print dialogrutan öppnas
och du kan välja skrivareSv: Access --> pdf
Enveten - jag vet... :-)Sv: Access --> pdf
Det jag vill göra är alltså att med kod kunna tala om att en rapport alltid ska skrivas ut som en pdf-fil, alltså välja skrivaren PDF Writer.
Ingen som har någon idé?Sv: Access --> pdf
Ett sätt att byta skrivare i Access är med kommandot:
DoCmd.SelectObject acReport, "Rapportnamn", True
Set Application.Printer = Application.Printers("Adobe PDF")
DoCmd.PrintOut acPages, Sidstart, Sidslut
Sen kommer tyvärr distiller fråga om filnamn mm, men det är en annan historia... (Som jag gärna skulle vilja veta hur man slipper...)
//ThordSv: Access --> pdf