Jag har fältnamn där jag måste ha beräkningar för att få fram rätt svar. Varför måste du lagra värdet av beräkningen i tabellen? Om du i tabellen lagrar t ex antal och pris, så kan du ju skapa en fråga och i frågan få fram beloppet genom att i ett tomt fält skriva Gör som Lissu sa, basera dina rapporter på en fråga. Du kan även ange beräkningar när du anger källa för ett fält om du vill det. Jag tolkar det som att du har formeln i ditt fält. Vilket gör det klurigt. Eller är det en konstant formel för alla poster? Ja visst, det är väldet enklaste att göra som du beskriver. Jag behöver ju inte ha värdena i tabellen egentligen. Jag kör på ditt koncept!Beräkning i tabell?
Beräkningarna ligger antingen i formuläret eller i frågan. Problemet är bara det att jag vill ju kunna spara resultatet i tabellen! För att sedan kunna använda det i exempelvis en rapport.
Kör jag en formel i ett fältnamn som baserar sig på andra fält får jag inte in det svaret i tabellen??
Varför är det så? Och hur löser jag det?
/StellanSv: Beräkning i tabell?
Belopp: antal * pris
Om du sparar frågan så kan du basera alla formulär och rapporter på den i stället för att behöva göra beräkningen varje gång du vill använda den.
Hoppas du blev klokare... :-)Sv: Beräkning i tabell?
Om du ändå vill spara värdet i tabellen (ej att rekommendera) kan du köra en uppdateringsfråg som gör det åt dej:
UPDATE tabellnamn SET col1 = col2 * col3
/JohanSv: Beräkning i tabell?
Sv: Beräkning i tabell?
Tack ska ni ha alla för er hjälp!
/Stellan