Hejsan alla, Jag tycker det blev riktigt krånglig när du började kalla tabbelrna sifror. Kan du inte användsa logiska namn så man ser relationerna mellan dem. KAnske man förstår vad du vill göra. Ytterligare Beskrivning av problemet: Första comboboxen standardstörningen Svaret är enkelt när man ser det.Vb-script för uppdatering av Combobox från databasvärde
mitt problem lyder som följer:
Jag har två Comboboxar (låt oss kalla dem XX och YY), varje box kopplad till sin egen tabell (låt oss kalla dem 11 och 22)
Dessa två tabeller är sammankopplade ( för relationer ) i en tredje tabell (låt oss kalla den för ??, med kolumnerna ?1 och ?2)
Mitt mål är att välja ett värde från XX och då få upp ett initialt värde på YY (ett värde från 22), men man skall ändå kunna ändra till de andra värdena från 22 om det första inte var bra.
Kan man lösa problemet liknande detta påhittade sätt:
private sub XX_AfterUpdate
[Forms]![MyForm]!YY.defaultValue = ?2 From ?? There ?1 = XX.value
end sub
( XX:s Control Source = 11 , YY:s Control Source = 22)
Någon som har lite kunskap att dela med sig av?
//JohanSv: Vb-script för uppdatering av Combobox från databasvä
Sv: Vb-script för uppdatering av Combobox (problembeskrivning)
Jag bygger upp en databas för att föra upp störningar i en fabrik.
För att det skall vara enkelt att lägga in störningarna, skapar jag en tabell med en massa standardstöringar att snabbt och enkelt välja mellan.
Detta sätt med standardstörningar även för att det skall bli lättare att få statistikuppgifter ifrån databasen
Standardstörningarna är även bla kopplade till till en standardåtgärd och en standard-stopptid.
Så när man väljer störning från en combobox vill jag att comboboxen för åtgärd automatiskt (initialt) ska sättas till den standardåtgärd som är kopplad till störningen. Men är standardåtgärden inte den rätta (sättet som felet åtgärdades på) ska man fortfarande kunna välja bland de andra standardåtgärderna.
Så frågan är nu:
Hur skall jag få Comboboxen för standardåtgärd att följa standardstörningen?
Även om jag vill kunna ändra värdet för åtgärd i efterhand om jag så vill.
Skall även föra över värdet för standardstopptid till en textbox (Men detta skall inte vara något problem om jag får ordning på det första).
//JohanSv: Vb-script för uppdatering av Combobox (problembeskrivning)
Om du länkar till primärnyckeln i standardstörningen tabelln:
* Tre kolumner: StörningId, StörningNamn, StörningÅtgärd
* Kolumnbred: 0;;0 = Gömmer första och sista
* I cboStandardStörningen _AfterUpdate() eventet: cboStandardÅtgärd.Value = cboStandardStörningen.Column(2)
Om du inte binder mot en räknare/primärnyckel vilket jag rekomenderar. är det bara att ta bort första kolumnen.
Hoppas det är till någon hjälp.Sv: Vb-script för uppdatering av Combobox
Detta funkade jättebra, och kändes som en enkel och stabil lösning.
Tack för hjälpen!!!
//Johan