En förening skickar ut inbetalningskort för prenumeration av (i nuläget) 4 st tidningar. Vid betalning kryssar medlemmen i de alternativ han vill ha och betalar ett manuellt framräknat belopp. Möjligt är det. Ni får en serie av postgirot som ni använder er av. När användaren beställer sina tidningar så använder programmet en uppräknad serie som ni sedan använder. I stället för att postgirot gör dessa order så skickar ni via en EDI-fil informationen vidare till den mottagare du önskar. Förtydligande: Ve inte om detta är til nån hjälp: Tack, Andreas - som vanligt kan jag lita på dig! :-)OCR-kod
Man vill nu köpa tjänsten från postgirot att få inbetalningar via fil. För detta krävs en OCR-kod på max 25 tecken som ska skrivas ut på inbetalningskortet. Denna kod ska ju innehålla medlemsnummer och vilka tidningar medlemmen vill ha. Föreningen får ju inte tillbaka inbetalningskortet utan koden och beloppet måste ju ange vilka prenumerationer som ska registereras för medlemmen.
Det vore ju enkelt om det bara var en prenumeration... men här finns flera alternativ och kombinationer, och de anges först vid betalning.
Är detta överhuvudtaget möjligt? Någon som har något färdigtänkt? Hoppas att jag har förklarat så att ni förstår vad jag menar... :-)Sv: OCR-kod
Sv: OCR-kod
<code>
75 100 50
ettan tvåan trean Belopp
Alt1 1 75
Alt2 1 1 175
Alt3 1 1 1 225
Alt4 1 1 125
Alt5 1 100
Alt6 1 1 150
Alt7 1 50
</code>
Jag försökt att förtydliga min fråga efter att ha läst en artikel om bitwize... Sä här ser alternativen ut om jag tar bort den fjärde tidningen. Priserna i övre raden, "namnen" i andra raden och sedan sju rader med alternativ. Under förutsättning att alla tidningar har olika priser så får jag fram olika belopp tydligen... :-) - min matte skulle kunna vara bättre...
Nu är frågan - hur skriver jag koden för att från beloppet få ut vilket alternativ köpet gäller? Ska användas i Access...
PS
Fick inte till någon snygg uppställning...Sv: OCR-kod
<code>
Function EncodeOCR(Ettan As Boolean, Tvåan As Boolean, Trean As Boolean, Belopp As Integer) As String
EncodeOCR = ((Ettan And 1) Or (Tvåan And 2) Or (Trean And 4)) & Abs(Belopp)
End Function
Sub DecodeOCR(Value As String)
Dim Ettan As Boolean
Dim Tvåan As Boolean
Dim Trean As Boolean
Dim Belopp As Integer
Dim FirstByte As Byte
FirstByte = CByte(Left(Value, 1))
Ettan = FirstByte And 1
Tvåan = FirstByte And 2
Trean = FirstByte And 4
Belopp = Mid(Value, 2)