Hej! NR2: Här kommer ett exempel på en parameterfråga jag har använt... DAntal slår upp värdet med ett recordset. Vilket gör den mycket långsam.Två AccessProblem?
NR 1:
I en fråga som jag där jag har 14 olika fältnamn vill jag skapa en parameterfråga där jag kan skriva in värdet jag vill ha fram! Frågan ska plocka fram alla poster där det här ordet förekommer i någon av alla dessa 14 fält!
Jag kan inte skapa en urvalsfråga för varje, för det rör sig om ca 20-talet.
Jag hoppas att förklaringen räcker och att någon skulle vilja ta sig an att komma med en lösning på mitt problem!
NR2:
Jag listar upp ett antal poster i en rapport med tillhörande fältnamn.
I rapportfoten vill jag lägga in en obunden kontroll som räknar antalet poster med ett visst värde i.
Jag har försökt med följande utan framgång!
=Antal([MåndagFm]="DATA")
Värdet ska i det här fallet vara då ordet "DATA".
Den räknar alla poster med ett värde i, oavsett vilket!
Vore tacksam för hjälp. Får jag till en lösning på problem NR1 så kommer tvåan att vara överflödig, men vore ändå kul att få svar även på den!
Stellan HaakenstadSv: Två AccessProblem?
Om du inte har något villkor på rapporten kan du använda DAntal istället, ser ut såhär:
DAntal("Fältnamn";"tabell";"fältnamn='DATA'")
Ska strax försöka få ihop ett exempel på NR1 också...
/JohanSv: Två AccessProblem?
PARAMETERS Strang Text ( 255 );
SELECT *
FROM tblAdr
WHERE strNamn LIKE Strang OR strAtt LIKE Strang OR strAdr LIKE Strang OR strPadr LIKE Strang OR strMail LIKE Strang OR strFNamn LIKE Strang OR strFAtt LIKE Strang OR strFAdr LIKE Strang OR strFPadr LIKE Strang OR strFTel LIKE Strang OR strFFax LIKE Strang OR strFMob LIKE Strang OR strFMail LIKE Strang OR strMail LIKE Strang OR strAnt LIKE Strang
ORDER BY [strNamn];
/JohanSv: Två AccessProblem?
Istället kan man i Access använda värde av en logisk operation: ([MåndagFm]="DATA") = -1
Då kan vi ju summera det och då få fram antalet värden som uppfyller vilkoret. ;o)
=Abs(Sum([MåndagFm]="DATA"))
(Abs() tar bort minustecknet.)