Finns det något enkelt sätt att konvertera en Access 2000 applikation till ASP? Inklusive formulär, kod och rapporter. Detta program konverterar inte allt men gör tydligen några adminsidor åt dig http://www.ataf.dk/design/ataf/ataf.asp, kanske värt att prova. Tack för länken Pelle! Det är ingen databas du pratar om. Utan applikationsgränsnittet. Exakt! Men hur gör man för att på ett smidigt sätt utan månaders handpåläggning göra en weblösning av ett ganska avancerat applikationgränssnitt? Tabellerna i sig är väl inget problem. Det MÅSTE ju finnas någon enklare metod eller verktyg. Hur skulle du göra Andreas? Någon annan som har några bra tips? Kan inte ge dig ett direkt svar eftersom jag vet inte hur din applikation ser ut. Det finns inga genvägar eftersom det i slut ändan rör sig om helt olika användar grännsnitt. OK. Att bara planka av applikationens formulär som de ser ut kan och skall man ju glömma. Däremot så vill jag behålla funktionaliteten som formulären innehåller. Kontroller med sorterings- och beräkningsfunktioner bakom osv. Rapporter byggda på olika frågor vill jag kunna behålla som de är om möjligt. Men det kanske inte finns något verktyg där man bara kan stoppa in alltihop och veva så det kommer ut en webapplikation... Hur mycket betalar du för att jag skriver en konverterings applikation? ;o) Kanske något att diskutera...Konvertera Accessformulär/kod till ASP
Sv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
Jag ska ladda ned och testa. Det borde ju finnas något konverteringsprogram som funkar. Antar att det finns en enorm marknad för konvertering av databaser.
Mvh PeterSv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
Vilket det är stor skillnad på. Har inte provat pelles program. Men jag gissar på att det skapar sidor för tabellerna. Efftersom den även fungerar med andra databaser än access. Vilket kan underlätta konverteringen av formulär.
Sparade fråger kan man använda i båda alternativen.
Men eftersom användargränssnittet är så "rikt" på funktioner i access och en ren websida inte stödjer samma interaktion. Vilket kräver java eller en ActiveX som användargränssnitt för att få samma interaktion.
Mycket av funktionaliteten kan man ju banta ned. Lösa på andra sätt.
Rapporterna är lite enklare eftersom dessa bara genererar ett statisk resultat.Sv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
peterSv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
ASP - Skrip körs på server. Läser skriver till databas. Retunerar ett HTML skrip som tolkas i webbroser.
Access - Formulär och objekt som databundna. Möjlighet att skripta.
ASP.NET - Databundna objekt som genererar HTML resultatet och håller reda på information.
Tycker du ska släppa iden om att magiskt knvertera din access applikation till en webserver applikation. Du lägga upp en strategi för hur du ska exponera samma funktionalitet för klienten.
Kan var en bättre väg att skriva ett nytt användar grännsnit för veben efter som den arbetar helt anorlunda.Sv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
PeterSv: Konvertera Accessformulär/kod till ASP
Har du några bra referenser att visa? Maila mig på:
<code>
peter.leijonmarck@swipnet.se
</code>
Mvh PL