Är precis färdig - mer eller mindre - med en liten databas gjord i Access 2000. Under utvecklingen har så har jag ju fyllt i lite "skräpinformation" i den för att se att saker och ting fungerar. Min fråga är nu, om det finns något enkelt sätt att så att säga, nollställa databasen så att den kan användas från scratch? Ett av de två sätt jag känner till är tömma varje tabell manuellt med : "TRUNCATE TABLE [tablename]" eller "DELETE FROM [TableName]" där jag vill minnas att Truncate-varianten även nollställer identity-kokumner. Töm alla tabeller, sedan komprimerar du databasen (Verktyg>Databaseverktyg), nå nollställs alla räknare vilket jag antar att du är ute efter... 1. Skapa en ny databas och välj "Importera" från Arkiv-menyn. Nu när vi ändå pratar ID. Vad händer om man har ett program med ett räknarfält som id. Programmet är tänkt att köras i flera år, och posterna tas bort eftersom (dvs 1 tas bort före 34). Om jag efter många års användning kommer upp i maxstorleken på talet, vilket jag iofs vet är mycket högt men det borde inte spela nån roll. Man kanske varje dag lägger till 10000 poster i databasen. Vad händer med id när man har nått maxvärdet? Vet inte vad som händer, ska se om jag orkar testa... Men i vilket fall spelar det ingen roll i vilken ordning du tar bort posterna, ett id som en gång är använt kommer aldrig att användas igen. Det var inte så bra, synd att man inte kan använda annat än autoincrement, man kan ju förstås använda random, men det är nog inte så bra i de flesta fall. Du kan ju använda "Replikerings ID" istället om du vill ha möjlighet att skapa fler kombinationer.Rensa databasen
Sv: Rensa databasen
Metod nummer två är att scripta hela databasen och skapa en ny. SQL-server har inbyggt stöd för att scripta en hel databas, men vad jag vet har inte Access det. Kanske finns det ett externt verktyg som fixar detta.Sv: Rensa databasen
/JohanSv: Rensa databasen
2. Leta reda på och välj din gamla databas.
3. Markera de tabeller och frågor som du vill importera.
4. Välj "Relationer" och "Endast definition" under "Alternativ".
5. Klicka på "OK".Sv: Rensa databasen
/JörgenSv: Rensa databasen
/JohanSv: Rensa databasen
/JörgenSv: Rensa databasen
/Johan