Hejsan, Du kan sätta din i OpenEventet: Får felmeddelandet: Felmeddelande från 97:an Jag har själv bara gjort det i 97. Kanske försvunnit i 2000. Eller så kan det vara så att du måste deklarera en variabel med rätt gränssnitt. Jag sitter i 97:n (99.9% i alla fall). "(om andreas lyckats med det)", var inte något nedlåtande mot dig Andreas (jag kände att det kunda låta så).Hur göra urval på data till Diagram mha variabler
jag har ett problem jag inte lyckas ta mig förbi...
Jag tar från en databas, fram rapporter både i form av text och diagram.
användaer mig av:
DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview, , stringWhere
Där stringWhere tex ser ut som: "Shift IN ('Dag','Kväll') AND Departments IN ('96522','96532')"
Detta fungerar utmärkt när jag tar fram rapporter i form av text, men när jag tar fram diagrammen görs inget urval alls...
Har provat att ändra RowSource till diagrammet för hand och fått det att fungera, men jag kommer inte åt RowSource från koden.
Hur gör jag enklast?
Och var ska det göras?Sv: Diagram - urval (where)
<code>
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
Diagram0.RowSource = "SELECT [Dina fält] FROM [Tabell namn] WHERE Shift IN (" & Forms("Form1").GetShift & ") AND Departments IN (" & Forms("Form1").GetDepartments & ")"
End Sub
</code>
Så kan du placera funktioner i formuläret du öppnar formuläret för att sätta rätt vilkor.Sv: Diagram - urval (where)
Uttycket har en ogiltig hänvisning till egenskapen RowSource.
Vad tror du jag gjort för fel då?Sv: Diagram - urval (where)
You entered an expression that has an invalid reference to the property RowSource.
The property may not exist or may not apply to the object you specified.
så jag måste göra något fel någonstans (om andreas lyckats med det).
Andreas skrev att jag skulle skriva så här:
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
Diagram0.RowSource = "SELECT [Dina fält] FROM [Tabell namn] WHERE Shift IN ("XX") AND Departments IN ("YY")"
End Sub
Jag har bland annat testat detta (bland annat...):
Dia_Area.RowSource = "SELECT [Area],Sum([Stop Time]) AS [SumOfStop Time] FROM [tbl_Disturbance] WHERE Departments IN ('66512/66513') AND Shift IN ('Dag') GROUP BY [Area];"
Där Dia_Area är namnet på diagram-objektet i "formen" Diagram_Disturbance_By_Area
(namnet på diagrammet...)
Kan någon se om det är något jag tänkt fel med?Sv: Diagram - urval (where)
Det var bara ett konstaterande att det funkar och är gjort innan.
Så jag måste tänkt fel eller gjort fel någonstans.
Tacksam för hjälp över hur jag kan använda mina variabler, för att sålla ut data till ett diagram.
Finns det några fler sätt, jag kanske är inne på fel spår?