Hej! Du kan göra detta i formuläret. Du lägger in fälten som gömda eller synliga kolumner i din Combobox. Tack för hjälpen Andreas, men jag får inte till det, det är helt låst för mej. Vad skall jag tilldela dem. Förlåt när jag fick hjälp och allting så får jag inte till det i alla fall. Sätt upp kombinationsrutan enligt följande: Tack Andreas, nu funkar det.Access, hämta data automatisk från annan tabell.
Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mej.
Jag har två stycken tabeller en som heter Löner och en som heter Avtal.
I tabellen Löner är det endast tre fält, befattningsklass, befattningstext och lön.
I tabellen Avtal är det många fält men Befattningsklass och lön finns även där.
Befattningsklass i tabellen Löner är primärnyckel och kopplad till Befattningsklass i tabellen avtal.
När någon tecknar ett avtal (ny post i tabellen Avtal) så registrerar man befattningsklassen med hjälp av uppslagsguiden(värde från befklass/text i löner).
Nu kommer mitt problem, lönen för den befattningsklassen man väljer skall automatiskt hämtas från tabellen löner och registreras i fältet lön i tabellen Avtal.
Varför tänker du då, det är lite knöligt att förklara men det är bl.a. så att tabellen Löner uppdateras kontinuerligt och det skall vara den lön som man hade när man tecknade avtalet som skall vara kvar i avtalet. Då kanske du tänker att det är väl bara att skriva in lönen de har, men det är inte så enkelt heller, anledningen till det är i detta läge inte så intressant.
Jag har ett formulär där jag registrerar nya poster i tabellen Avtal. Där finns Befattningsklass i Avtal men inte lön. Lön skall registreras automatiskt. Det kan gå att ha en dold textruta.
(fråga mej inte varför det skall vara så men det är så)
Det kändes som att det inte skulle vara så klurigt först, men jag får inte till det. Jag tänkte att jag kanske skulle ta och använda mej av en fråga för att generera rätt värde men jag får inte till det heller.
Förstår du vad jag menar och dessutom vet hur jag skulle kunna lösa det så skulle jag bli mycket lättad (och talade om det också så klart :-)
/RobbanSv: Access, hämta data automatisk från annan tabell.
Tilldelar dem sedan i AfterUpdate eventet. Sv: Access, hämta data automatisk från annan tabell.
Har du eller någon annan tid att försöka förklara för mej igen. behöver inte vara rädd för att förklara för basic...
Tack igen..Sv: Access, hämta data automatisk från annan tabell.
Rowsource = SELECT befattningsklass, befattningstext, lön FROM Löner ORDER BY befattningsklass
ColumnCount = 3
ColumnWidths = 0;;0 (Första och tredjekolumnen gömda. Andra kolumnen är 100%)
Lägg till kod i AfterUpdate eventet:
<code>
Private Sub Befattningsklass_AfterUpdate()
lön = befattningsklass.Column(2)
End Sub
</code>
MAn kan ju lägga in en koll om lön är tomt. Om den inte är det varna att den kommer uppdateras:
<code>
Private Sub Befattningsklass_AfterUpdate()
If IsNull(lön) Then
ElseIf vbYes = MsgBox("Vill du hämta lön?", vbQuestion Or vbYesNo) Then
End If
End Sub
</code>
Som kockarna på TV gör har jag förberet en färdig lösning:
Programarkivet:Access: Hämta information vid val i comboboxSv: Access, hämta data automatisk från annan tabell.
Jag är mycket tacksam/rörd av att du tog dej tid förklara för mej.
Pellesoft har fått en till bonusmedlem..
Som det känns nu så är man sugen att kasta ut alla problem jag har i Access framför allt asp sidorna till denna databas :-) Men jag hoppas att jag får till dem själv.
Tack ännu en gång.
/Robert