Hej! Hur menar du med "lägga ihop"? Ska du joina dom på något sätt, eller vill du slå ihop resultatet med en UNION t.ex? Om jag kör satserna var för sig får jag ju ut a.artistnamn och t.namn ur båda, men olika svar beroende på vilken av dem jag använder. I "verkligheten" använder jag dem för att söka ut låtar som på något sätt är relaterad till en viss grupp. Den ena satsen söker efter en direkt relation till gruppen, den andra via gruppens medlemmar. Utan att tänka allt för mycket såhär dax känns det som att du ska använda UNION. Tack så mycket! Jag ska testa! Nu är jag väldigt osäker, men jag vill minnas att den automatiskt sorterar efter första kolumnen (kanske dom andra också), vet att jag har haft problem med att den gjort det där jag inte velat ha det så... Tack för tipsen, jag har nu fått ihop en SQL-sats som funkar i Access. Men när jag lägger den i en asp-sida hänger sig sidan (status baren i browsern går långsamt framåt som om den laddade en sida som var jättestor, sen hänger sig alla mina sidor. Gulp!)Problem med SQL-sats
Jag har problem... Jag försöker att lägga ihop följande två satser till en men när jag kör frågan i Access får jag timglas och Access hänger sig.
1.
SELECT DISTINCT a.artistnamn, t.namn
FROM track AS t, person_artist AS pa, person_track AS pt, artist AS a, related AS r
WHERE pa.artistid=95 AND pa.personid=pt.personid AND pt.trackid=t.trackid AND t.artist=a.artistid;
2.
SELECT DISTINCT a.artistnamn, t.namn
FROM track AS t, artist AS a, related AS r, person_artist AS pa, person_track AS pt
WHERE r.artistid=95 AND r.trackid=t.trackid AND t.artist=a.artistid
Det kan mycket väl vara en bugg i Access, jag har råkat ut för det tidigare men jag skulle ändå vilja ha hjälp med att få en korrekt sats så att jag kan vara säker...
/ DavidSv: Problem med SQL-sats
/JohanSv: Problem med SQL-sats
Jag kan ju köra båda satserna var för sig och få ut två record set och lista på min webbsida men då kan jag ju inte sortera dem oberoende av vilken fråga de kom ifrån.
Jag vill alltså få ut svaren från båda frågorna i en enda databasslagning eller på något sätt sortera de två slagningarna "ihop"...
SELECT a.artistnamn, t.namn
FROM track AS t, person_artist AS pa, person_track AS pt, artist AS a, related AS r
WHERE pa.artistid=95 AND pa.personid=pt.personid AND pt.trackid=t.trackid AND t.artist=a.artistid
UNION
SELECT a.artistnamn, t.namn
FROM track AS t, artist AS a, related AS r, person_artist AS pa, person_track AS pt
WHERE r.artistid=95 AND r.trackid=t.trackid AND t.artist=a.artistid
Kan jag lägga till en ORDER BY på slutet för att sortera alla poster eller gäller den bara för den andra delen av satsen då?
MEN, jag kom på ett knep! Jag har gjort en fråga i Access som jag anropar från asp med SELECT * FROM related_fraga. Då funkar det!
/ David