Jag har en rapport i Access som är baserad på en fråga, jag grupperar på avdelningarna (som är ett av fälten (avdid)). Borde väll gå om du exporterar i "olika omgångar" till olika blad. Det ska tom gå att göra direkt i SQL satsen: Tack Andreas! Som vanligt har du koll på läget :-).Från Access till Excell med fördelning på blad…
Resultatet exporteras även till en Excell fil för vidare arbete.
I Excell filen så skall avdelningarna ligga på varsitt blad i arbetsboken.
Som jag gör nu så klipper jag och klistrar i Excell och döper om bladen till respektive avdelningsnamn och döper filen till dagens datum.
Denna överföring skulle jag vilja förfina.
Nu kommer frågorna:
1) Går det att få exporten så att de olika avdelningarna fördelas till ett varsitt blad i arbetsboken redan i exporten.
2) Går det att få den fil som skapas att automatiskt döpas till dagen datum.
Slut frågor
Det behöver ju inte vara från rapporten men det är så jag gör just nu.
Är det någon som vet om det går, och någon som vet hur, så skulle jag bli mycket glad om jag fick veta hur man gör :-)
/RobertSv: Från Access till Excell med fördelning på blad…
Alltså, Du ställerfrågan till databasen om ex, avdelning1 ocg sätter det så att den expoteras till blad 1 i exel filen, sedan ställer du en ny fråga för avdelning2 och skickar den till blad 2 osv...
Är det från access du kör eller är det från vb eller nåt sådant?
Det med dagens datum på filen borde gå att lösa , om du nu kör i access, med vba.
Nu vet inte jag hur du gör exporten men du borde kunna lagra dagens datum i en variabel och anropa variabeln vid exporten.
Är själv lite nyfiken på export från access till excell. Skulle behöva exportera veta hur jag gör i vb eller asp för att skapa ett excelark med en viss data hämtade ur databasen.
/peterSv: Från Access till Excell med fördelning på blad…
<code>
DB.Execute "SELECT * INTO [User 1] IN ""c:\xldata.xls"" ""EXCEL 5.0;""" & vbCrLf & _
"FROM [Users]" & vbCrLf & _
"WHERE [USerID] = 1"
DB.Execute "SELECT * INTO [User 2] IN ""c:\xldata.xls"" ""EXCEL 5.0;""" & vbCrLf & _
"FROM [Users]" & vbCrLf & _
"WHERE [USerID] = 2"
</code>
Första frågan skapar en flik med namnet User_1 och lägger till User med ID = 1.
Andra frågan skapar en flik med namnet User_2 och lägger till User med ID = 2.Sv: Från Access till Excell med fördelning på blad&am
Jag skall testa ditt tips.