Hej Hej Jonas, Tusen tack för ditt svar :) Om du använder Microsoft Access för att skapa filen (det finns andra verktyg för det också) behöver du en "vanlig" Access-licens. Detta ingår i vissa Office-paket, bl.a. Office Professional vet jag. Men att skapa en Access databas går att göra on-the-fly i ASP med hjälp av ADOX.CatalogLicens, Access åtkomst via asp?
Jag har sökt både här och och på microsofts hemsida men inte funnit något direkt svar.
Om jag gör en access databas vilken licens behövs för mig som utvecklare?( ingår det i någon form av office licens i sådana fall vilken)
Vad gäller för dom personer som jobbar mot filen via sin browser med hjälpa av asp sidor?
Vad gäller för servern som filen ligger på?
Mot filen skall det vara totalt ca 30 personer som skall ha åtkomst.
Detta skall ligga på ett Intranet.
Vore ytterst tacksam för hjälp.
MVH JonasSv: Licens, Access åtkomst via asp?
Om du bara använder en .mdb-fil för att lagra data och använder t.ex. VB eller ASP för att visa informationen behöver du inte tänka på några licenser.
Om du använder Microsoft Access och där har formulär osv så kan du inte använda dessa om användaren inte har MS Access installerat eller en Runtime av densamma.
En runtime av MS Access skapar man med hjälp av Office Developer Edition.
Då får man rätt att distribuera och använda vissa komponenter som man kanske använder i sina Access-formulär.
Men som sagt, en JET-databas (.mdb-fil) har inga restriktioner vad gäller användarlicenser.
Micke MicrosoftSv: Licens, Access åtkomst via asp?
Ja jag har detta"Om du bara använder en .mdb-fil för att lagra data och använder t.ex. VB eller ASP för att visa informationen behöver du inte tänka på några licenser."
Men det var bara en fråga som inte blev besvarad , vad gäller för mig som skapar själva access filen, alltså jag som jobbar direkt i access.
Räcker det med någon form av "Office" licens eller skall man ha någon speciell Access licens?
MVH JonasSv: Licens, Access åtkomst via asp?
/JohanSv: Licens, Access åtkomst via asp?
cya,
PatrikB