Upptäckte när jag gjorde en treeview i VB6 med namnregister att accesss ej sorterade alfabetet rätt, kollade direkt i access och fann bl a bokstäverna namn på V.. W.. blandade om vartannat trots sortering. Fast ibland hamnade dom rätt. Har någon annan träffat på detta - finns någon work-around ? trixade med asc funktioner men det blev väldigt knöligt. Rätta mig om jag har fel, men jag lärde mig i skolan att i det svenska språket så är V och W samma bokstav och därför sorteras det ju rätt... Tror att om man tittar i telefonkatalogen så är V och W blandat med varandra... jo du har säkert rätt Ta det där med alfabets sträng "ABCDEF.." osv för att definiera noderna igen. OK kanske finns det smartare lösningar men Detta kansk kan vara till nån hjälp?Access97 sortering
tacksam för svarSv: Access97 sortering
Kan vara att jag har fel men det är den mest troliga förklaringen. Har också testat och sorteringen blir likadan i Access 2000.Sv: Access97 sortering
problemet var att jag använde en alfabets sträng "ABCDEF.." osv för att definiera noderna i en treeview och då måste alla bokstäver komma i ordning på namnen
då jag loopar igenom strängen - måste hitta på ngt annat knep
tack för svar i alla fallSv: Access97 sortering
Om du förklarar det lite noggrannare så kan vi kanske hjälpa dig. Sv: Access97 sortering
ett adressregister sorterad på efternamn
ABCD osv på varje nod ruta
tryck t ex expanderas D med alla sina barn
men eftersom V och W kommer huller om buller så blockeras inläsningen efter först VWV sekvens
jag laddar treeview enligt
strAlfabet="ABCDEF.... " osv
kör for- next loop strN= mid$(strAlfabet,n,1)
loopar databasen " while efternamn börjar på strN"
lite knöligt men.. ??
Tacksam för svar!
Eric
Sv: Access97 sortering
<code>
Dim Nodes As Nodes
Dim Index As Long
Dim strChar As String
Set Nodes = TreeView1.Nodes
For Index = 65 To 90
Nodes.Add , , Chr(Index), Chr(Index)
Next
Nodes.Add , , "Å", "Å"
Nodes.Add , , "Ä", "Ä"
Nodes.Add , , "Ö", "Ö"
rs.Open
Do Until rs.EOF
Nodes.Add UCase(Left(rs("Name"), 1)), tvwChild, "#" & rs("Id"), rs("Name")
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
</code>